Industry Wire

Geplaatst door Verizon Media

Native advertising geeft betere resultaten dan banner reclames, die in 6 op 10 van de gevallen door “banner blindness” ongezien blijven

Consumenten zijn positiever tegenover digitale advertenties, die een natuurlijke verlenging zijn van de inhoud naast welke ze getoond worden; dat wordt aangetoond in verschillende onderzoeken door onder andere Verizon Media, en dat zorgt ervoor dat een stijgende aantal adverteerders native advertising meer gewicht geven in hun advertising budgeten.

De wrok van de consumenten tegen banner reclames is duidelijk. Een onderzoek uitgevoerd door Verizon Media in 2018 toonde aan dat 83% van de online consumenten vinden dat digitale advertising in stijgende mate stoort, en dat 1 op 2 consumenten in de leeftijdscategorie 18-24 adblockers gebruiken. Eveneens alarmerend duidt een onderzoek aan, dat 6 op 10 “banner blindness” ontwikkelt hebben.

Niemand leest advertenties… 
De consumenten nijgen daarentegen eerder het native in-feed formaat te aanvaarden, toont het onderzoek Redefining Native door Verizon Media aan, waarin 4 op 5 antwoorden, dat ze vatbaar zijn voor native advertising. 70% van de ondervraagden in het onderzoek aangeven, dat ze graag  advertenties willen zien, die in tekst en vorm overeenstemmen met het inhoud van de website. Want het is een feit dat “niemand advertenties leest. Mensen lezen wat hen interesseert, en soms is het een advertentie”, zoals Howard Luck Gossage, de legendarische Amerikaanse advertiser van de Mad Men era, ooit zei. Des te belangrijker is het dat de advertentie geplaats wordt in een relevante context.

Enkel 36% heeft vertrouwen in nieuws van Facebook en Twitter
Een ander factor die in stijgende mate invloed heeft op advertising, is de geloofwaardigheid van het medium, in welke ze gepresenteerd wordt. In een wereld waar “fake news” een steeds grotere bezorgdheid wordt, zoeken meer en meer consumenten informatie op premium media, in wie ze vertrouwen hebben, en van wie ze de bronnen kennen; dat toont een onderzoek uitgevoerd door de Engelse Qualtrics in 2017. Waar de ondervraagden vertrouwen hadden in media zoals BBC, vertrouwden enkel 36% op nieuws van op sociale media zoals Facebook en Twitter. Dit ondersteunt de grotere vatbaarheid van de consumenten voor native advertising op premium media. Verizon Media kwam tot het zelfde resultaat in een onderzoek uit 2019, die aantoonde dat 50% van de consumenten voorkeur geeft aan professionele nieuwsberichten, eerder dan nieuws vanop sociale media. Deze informatie wordt aangevuld met data uit een ander onderzoek uit 2019, eveneens uitgevoerd door Verizon Media, die aantoonde dat 29% van de consumenten eerder positief zijn tegenover brands die de zien op vertrouwde nieuwsmedia

Klanten overstijgen eigen verwachtingen met native
De stijgende vraag naar native is merkbaar bij Verizon Media, die via hun DSP programmatic native aanbieden op eigen media, zoals Yahoo News, Yahoo Sports en HuffPost, en daarnaast via samenwerking met een aantal van de grootste lokale media in Denemarken. Verizon Media rapporteert een tweecijferig% groei binnen programmatic native in EMEA in Q1 vergeleken met vorig jaar.

Native advertising toont heldere resultaten bij verschillende native campagnes, die tot 8 keer hoger CTR documenteren, en 25% verhoogd verkoop vergeleken met traditionele banner advertenties. O.a. heeft een aantal van de grootste adverteerders van Denemarken Verizon Media’s DSP gebruikt in hun meest recente campagnes. Een vermeldt resultaten te hebben, die de verwachtingen oversteeg zowel op performance als op bereik, met een indrukwekkend 46% lager CPA op de native campagnes waar er data-segmenten gebrouwd werden, tegenover de native campagnes die zonder targeting liep, en een 437% hoger convertieratio vergeleken met de overige acties.

Native is de toekomst binnen performance marketing
“Native is de toekomst binnen performance marketing”, verklaart Kenneth Landbo, Head of Sales in het Noorden en Nederland voor Verizon Media. “We hebben grote succes gehad met het aanbieden van premium media gecombineerd met geavanceerde targeting, o.a. via machine learning via onze DSP”, legt hij verder uit. “Het is een relatief nieuwe formaat van advertising voor veel brands, maar het levert zodanig sterke resultaten op, dat we zien dat onze klanten grotere budgeten toewijzen naar dit formaat eens ze het uitgeprobeerd hebben.

“De stijgende interesse voor native als performance tool betekent dat Verizon Media volle focus heeft op het updaten van ons DSP, zodat het de behoeftes van de adverteerders om de beste resultaten te krijgen binnen performance marketing tegemoet komt”, legt Jesper Laumand uit, Managing Director voor Verizon Media in het Noorden en Nederland. “We hebben recentelijk het platform uitgebreid om programmatic, premium media en native advertising incl. formaten, targeting en metingen te kunnen verzamelen. En we ontwikkelen voortdurend het platform zodat het de meest progressieve DSP blijft op de markt.”

Verizon Media heeft net de prijs Best of Tech Partner van Adweek en hun lezers ontvangen, en scoorden toppunten voor oa. hun DSP en SSP platforms.

Over Verizon Media: 
Verizon Media, een onderdeel van Verizon Communications Inc., biedt een geloofwaardig ecosysteem van premium brands zoals Yahoo, TechCrunch en HuffPost met het doel te informeren en entertainen, en te gelijk gebruikers motiveren om te communiceren en interacteren, terwijl het te gelijk adverteerders en mediapartners met elkaar verbinden langs nieuwe wegen. Van XR-belevenissen tot advertising en contenttechnologie staat Verizon Media gelijk aan innovatie en revolutioneert de komende generatie van contentcreatie in de wereld van G5.
In het Noorden heeft Verizon Media zijn oorsprong in GoViral, die in 2005 opgericht werd. In 2011 werd GoViral deel gemaakt van Aol en werkte onder de naam Be On. In 2017 fusioneerde Aol met Yahoo onder de moedernaam Oath, die vroeg in 2019 naam veranderde naar Verizon Media. I het Noorden en Nederland wordt Verizon Media geleid door Jesper Laumand, Managing Director, Nordics & Netherlands.
Verizon Media heeft zowel lokale als globale campagnes georkestreerd en gedistribueerd voor brands zoals B&O, Momondo, VELUX, UBER, P&G en Ørsted. Lees verder over Verizon Media op verizonmedia.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht