Industry Wire

Geplaatst door Criteo

Nederland is uitzondering op wereldwijde opkomst ‘Black Friday’ en blijft trouw aan Sinterklaas

De Nederlandse consumenten laten het wereldwijd populaire ‘Black Friday’ links liggen en kiezen er voor om massaal hun Sinterklaas aankopen te doen op ‘Cyber Monday’. Dit blijkt uit onderzoek dat is gedaan door performance marketing technologiebedrijf Criteo (NASDAQ: CRTO).

Het onderzoek, gebaseerd op een analyse van bijna 55 retailers en 7.1 miljoen online transacties in Nederland, tijdens dezelfde periode vorig jaar, toont aan dat Nederlandse consumenten niet verleid worden door het opkomende retailfenomeen ‘Black Friday’. Dit is traditioneel gezien de vrijdag na Thanksgiving in de VS. In plaats daarvan doen ze hun last-minute inkopen de laatste maandag voor Sinterklaas (Cyber Monday), die samenvalt met de maandag nadat de meeste werkgevers uitbetalen.

Op Cyber Monday zagen de Nederlandse winkelketens hun verkoopcijfers met 119 procent groeien, in vergelijking met een groei van 34 procent op Black Friday en 52 procent op de maandag daarvoor. Nederland is één van de weinige landen ter wereld waar Cyber Monday populairder is onder consumenten dan Black Friday – de dag waarop retailers traditioneel met grote kortingen stunten. Dit in tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk en de VS.

Winkelen vanaf kantoor
Consumenten winkelen online om de beste deals te vinden. Uit het onderzoek van Criteo blijkt dat de desktop het populairste device was voor consumenten om hun aankoop op te voltooien. Dit suggereert dat veel Nederlanders vanaf hun desktop winkelen om te zorgen dat ze de aanbiedingen van retailers niet missen.

Op Cyber Monday waren aankopen via de desktop verantwoordelijk voor 70% van alle online aankopen. Dit in vergelijking met 20% van de aankopen die via tablets zijn gedaan en 10% via smartphones.

Hi-tech cadeautjes zijn het meest populair
Volgens het onderzoek zijn traditionele Sinterklaascadeautjes vervangen door meer high-tech cadeaus – zoals smartphones en gaming consoles – en sportartikelen. Op Cyber Monday zagen computer en high-tech retailers hun online verkopen stijgen met 79 procent. Daarnaast steeg de verkoop van sportartikelen zelfs met 97 procent.

Piet-Hein Kerkhof, Managing Director van Criteo Benelux en Nordics, zegt:

“Wereldwijd leggen retailers de focus op Black Friday, het retailfenomeen ontstaan in de VS. In Nederland blijven we echter trouw aan het Sinterklaasfeest en gebruiken we Cyber Monday om onze slag te slaan voor onze eigen feestdag. Voor Nederlandse retailers is het essentiëel om consumenten te bereiken met gepersonaliseerde en relevante online reclame, op de devices van hun keus. Hiermee kunnen de retailers de impact van Cyber Monday en Sinterklaas maximaliseren.”

Dit jaar zal Black Friday op 27 November plaatsvinden, en Cyber Monday op 30 November.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht