Industry Wire

Geplaatst door MeMo²

Nederland werkt thuis

‘75% van de Nederlanders zegt collega’s te missen tijdens thuiswerken’, blijkt uit verzamelde cijfers afkomstig uit de THX.-app van onderzoeksbureau MeMo².

Het coronavirus houdt Nederland en de rest van de wereld in zijn greep. Grote evenementen als het Eurovisie Songfestival en het EK Voetbal zijn afgelast, horeca en scholen zijn dicht en een groot deel van werkend Nederland zit noodgedwongen thuis. Maar bevalt dat thuiswerken nu eigenlijk wel?

MeMo² heeft razendsnel onderzoek kunnen doen naar dit onderwerp met zijn eigen meetplatform THX., en wat blijkt? Nederlanders hechten veel waarde aan hun collega’s, normale werkplek en de dagelijkse kantoorpraat. Dat wordt nu namelijk erg gemist.

Thuis of op kantoor?

Ondanks de uitbraak van het coronavirus, gaat een kwart van Nederland nog steeds ‘gewoon’ naar werk. Een derde van de Nederlanders kiest er, al dan niet gedwongen, voor om (gedeeltelijk) de werkzaamheden vanuit huis op te pakken. 41% van de Nederlanders is op dit moment door de coronacrisis zelfs helemaal niet aan het werk.

Het gros van de mensen dat hun werkzaamheden voortzet doet dit, omdat zij een vitaal beroep uitoefenen (50%). Daar komt bij dat een kwart van de Nederlanders naar werk gaat, omdat dit wordt verplicht door hun werkgever.

Zo werkt de Nederlander thuis

Thuiswerken betekent ook passen en meten, want niet iedereen heeft een eigen kantoor in huis. 47% van de Nederlanders voert thuis zijn of haar werkzaamheden dan ook uit aan de keukentafel en ongeveer een tiende doet dit op de bank of op bed. 36% van de Nederlanders heeft wel de luxe van thuis een eigen kantoor hebben waar ze hun werkzaamheden kunnen uitvoeren. Deels is dit kantoor speciaal gecreëerd door de bijzondere situatie waar Nederland en de hele wereld op dit moment mee moeten omgaan.

Nederlanders geven wel aan vooral hun eigen werkplek (30%), de kantoorpraat (40%) en collega’s (75%) te missen. Het thuiswerken heeft ook zijn weerslag op televisiekijken: bijna een derde van de Nederlanders kijkt nu namelijk meer tv, voor ontspanning of om op de hoogte te blijven van het nieuws.

Onderzoek via MeMo²-platform THX.

THX. is het nieuwe researchplatform van onderzoeksbureau MeMo², in 2019 nog bekroond tot onderzoeksbureau van het jaar. Via de THX.-app wordt onderzoek gedaan naar de effectiviteit van crossmediale campagnes van Nederlandse adverteerders en worden aan de hand van zeer korte surveys (‘one minute trackers’) vliegensvlug consumenteninzichten verworven.

THX. heeft momenteel meer dan tweeduizend actieve gebruikers, waardoor soms al binnen tien minuten consumenteninzichten kunnen worden verworven onder een representatief sample van de samenleving. Aan dit onderzoek naar thuiswerken onder de Nederlanders hebben 1000 Nederlanders deelgenomen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met THX@memo2.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht