Industry Wire

Geplaatst door Trustpilot

Nederlander koestert gemiddeld over zes verschillende gebeurtenissen wrok

Amsterdam, 26 januari 2022 – De gemiddelde Nederlander is verbitterd over meer dan zes verschillende zaken, zo blijkt uit een internationale enquête in opdracht van online reviewplatform Trustpilot. Meer dan 80 procent van de Nederlanders kent op dit moment zulke negatieve gevoelens. Op de vraag waar de negatieve gevoelens betrekking op hebben worden ‘bedrijven’ het vaakst genoemd (24%), gevolgd door ‘collega’s’ (20%). De ondervraagden staan wel open om die negatieve gevoelens om te zetten in iets positiefs.

Teleurstellende producten of diensten

De meest genoemde reden om ergens negatief over te denken is als er iets waarvoor betaald is een teleurstelling blijkt. Slechte service bij bedrijven is ook opvallend vaak de reden van rancune onder Nederlanders (68%) waarbij 62% wel aangeeft soms te snel te zijn geweest met een oordeel te vellen. Meer dan de helft van de ondervraagden kan zich dan ook vinden in het mantra: ‘het is mogelijk te vergeven en vergeten’.

Negatieve gevoelens; niet gezond

Wrok kan lang blijven hangen. Gemiddeld blijven Nederlanders bijna 2,5 jaar met negatieve gevoelens zitten, maar sommigen geven aan er wel meer dan 16 jaar mee rond te lopen. Veel Nederlanders zijn zich echter bewust van de gevolgen van deze negativiteit. Zo maakt het ondervraagden minder zelfverzekerd, vertrouwen ze anderen minder snel en lijdt hun mentale gezondheid eronder.

‘Excuses vaak al voldoende’

Het onderzoek wijst ook uit dat bij de helft van de ondervraagden een bedrijf een negatief oordeel eens heeft weten om te draaien naar een positieve: excuses blijken vaak al genoeg.

“Online gesprekken gaan snel en vaak typen we al voordat we nadenken. Als het gaat om discussies tussen consumenten en bedrijven, willen we iedereen eraan herinneren even de tijd te nemen en te onthouden hoe veel impact die feedback kan hebben en hoe belangrijk het is om op een weloverwogen manier te communiceren. Beoordelingen op Trustpilot zijn eenvoudig te plaatsen en voor iedereen toegankelijk. Het is goed om te onthouden dat terechte kritiek op een bedrijf zowel het bedrijf zelf als andere klanten erg kan helpen” zegt Carolyn Jameson, Chief Trust Officer van Trustpilot. 

Consumenten hebben op Trustpilot ook de mogelijkheid om hun beoordeling op een later moment aan te passen, mocht hun ervaring met het bedrijf zijn veranderd – positief of negatief. Daarnaast kunnen bedrijven publiekelijk op feedback reageren, om consumenten te laten zien dat ze luisteren en om hun klanten geven. Als het gaat om het plaatsen van nieuwe beoordelingen, is een van de belangrijkste dingen om te overwegen welke informatie je zou helpen een betere beslissing te nemen bij het online winkelen.

Helpende hand van Trustpilot

Het onderzoek is onderdeel van de ‘Helping Hands‘ campagne van Trustpilot, die consumenten en ondernemingen aanspoort om online conversaties vriendelijk en opbouwend te houden. De noodzaak daarvan wordt onderstreept door het onderzoek; een overgrote meerderheid weet dat even adem halen, een nachtje slapen of een frisse neus halen het beste werkt om negatieve gevoelens weer kwijt te raken.

Voor meer informatie en tips en tricks over hoe om te gaan met irritaties en wrokgevoelens, en hoe je als bedrijf kunt reageren op negatieve feedback, neem een kijkje op: nl.trustpilot.com/helpinghands.

 

Top 10 redenen voor wrok in Nederland

  1. Iets waarvoor ik betaald heb stelde teleur
  2. Iemand die ik vertrouwde handelde achter mijn rug om
  3. Ik werd beschuldigd van iets wat ik niet gedaan had
  4. Slechte klantenservice van een bedrijf
  5. Iemand bedroog mij
  6. Een bedrijf kwam zijn afspraken niet na
  7. Ik leende iemand iets, maar kreeg dat niet terug
  8. Slechte service van een online bedrijf, zoals een webwinkel
  9. Iemand pestte me of plaagde me toen ik jong was
  10. Slechte service van een bedrijf in één van hun winkels.

Top 10 redenen voor wrok in de wereld

  1. Iemand die ik vertrouwde handelde achter mijn rug om
  2. Ik werd beschuldigd van iets wat ik niet gedaan had
  3. Iemand bedroog mij
  4. Ik leende iemand iets, maar kreeg dat niet terug
  5. Iets waarvoor ik betaald heb stelde teleur
  6. Iemand ander streek de eer op van mijn werk
  7. Iemand pestte me of plaagde me toen ik jong was
  8. Iemand maakte me belachelijk op basis van mijn uiterlijk
  9. Een bedrijf kwam zijn afspraken niet na

 

 

——— 

Over Trustpilot

Trustpilot is ’s werelds grootste reviewplatform, gratis en open te gebruiken voor iedereen. Het biedt aan consumenten een plek om hun beoordelingen over bedrijven te delen en biedt het ondernemers de mogelijkheden om feedback van hun klanten in een positief resultaat om te zetten. Trustpilot heeft meer dan 144 miljoen reviews over 626.000 bedrijven en online domeinen. De beoordelingen van Trustpilot worden elke maand 6 miljard keer gezien door consumenten over de hele wereld, waarmee het bij de top 1 procent van meest populaire websites ter wereld hoort. Met kantoren in Kopenhagen, Londen, New York, Denver, Berlijn, Melbourne, Edinburgh, Milaan, Vilnius en Amsterdam en meer dan 840 werknemers, vertegenwoordigt Trustpilot meer dan 40 verschillende nationaliteiten.

Kijk voor meer informatie op: www.Trustpilot.nl

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht