Geplaatst door Mastercard

Nederlanders loyaler aan lokale winkelier sinds lockdown

• 53% winkelt bewust bij lokale ondernemers om hen te ondersteunen
• Lokale loyaliteit versterkt door lockdown; vooral bij bakkerijen, restaurants en groentewinkels
• 42% heeft groter gemeenschapsgevoel

Amsterdam, 7 juli 2020 – Nederlanders gaan bewust vaker naar lokale bakkerijen, groentewinkels en restaurants sinds de intelligente lockdown. Deze trend zal ook na de versoepelingen aanhouden, zo blijkt uit onderzoek* van betaaltechnologiebedrijf Mastercard.

Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse shoppers zegt sinds de intelligente lockdown bewust geld uit te geven in lokale winkels om de gemeenschap te ondersteunen en een kwart (24%) geeft aan nieuwe winkels in hun buurt te hebben ontdekt. Maar liefst 60% zegt daarnaast van plan te zijn lokaal te blijven winkelen, zelfs als alle maatregelen zijn opgeheven.

Bijna de helft van de Nederlanders (48%) geeft aan dat ze zich de afgelopen maanden meer bewust zijn geworden van mensen in nood en 42% geeft aan een groter gemeenschapsgevoel te hebben. Dit uit zich ook in het vaker gedag zeggen van onze buren (23%) en het kennen van lokale winkeliers bij naam (22%).

Drie op de tien (31%) zegt dat ze hun plaatselijke eetcafé hebben gemist en nog eens 31% zegt in de toekomst meer lokaal te gaan eten en drinken om lokale horeca te helpen herstellen. Andere lokale ondernemingen die naar verwachting een opleving na de intelligente lockdown zullen meemaken, zijn onder meer kappers. Meer dan de helft van de Nederlanders (52%) geeft aan liever naar de plaatselijke kapper te gaan in plaats van zich te laten knippen door familie of vrienden of zelf aan de slag te gaan.

Mark Barnett, President van Mastercard Europa: “De tijden waarin we ons bevinden, hebben onze manier van winkelen veranderd. Naast grote sprongen in online en contactloze uitgaven, wenden mensen zich ook meer tot de lokale gemeenschap. Lokale winkels spelen een belangrijke rol bij het leveren van producten en diensten en het stimuleren van de opleving van economieën. Daarnaast spelen ze ook een integrale en brede rol ter ondersteuning van de lokale bevolking en ter bevordering van het gemeenschapsgevoel. Deze moeilijke tijd in heel Europa zal hopelijk zorgen voor een blijvende lokale loyaliteit, nu het leven na de lockdown weer langzaamaan teruggaat naar normaal.”

Top 10 lokale winkels die Nederlanders sinds de intelligente lockdown vaker bezoeken
1. Bakkerijen
2. Lokale restaurants
3. Groentewinkels
4. Bouwmarkten
5. Slagers
6. Kringloopwinkels
7. Kappers
8. Lokale cafés
9. Kaaswinkels
10. Kledingwinkels

– EINDE –

* Het onafhankelijke onderzoeksbedrijf Fly Research ondervroeg in juni 2020 10.000 volwassenen in 16 landen, waarvan 1.000 in Nederland.