Nieuw informatiesysteem helpt sociale wijkteams

Veel gemeenten in Nederland zijn voor de nieuwe taken van gemeenten -jeugdzorg, ouderenzorg en ondersteuning- sociale (wijk)teams aan het inrichten. Dichtbij de mensen, in de wijken, waar ze goede ondersteuning op maat kunnen leveren.
Daarbij is het de bedoeling om zo weinig mogelijk verschillende hulpverleners op het gebied van huishouding, lichte ondersteuning en begeleiding bij de mensen thuis te laten komen. Een goede relatie met huisartsen, wijkverpleegkundigen en andere hulpverleners in de wijk is dan nodig. Om dat te kunnen is een goed informatiesysteem onmisbaar. Een eerste versie is nu klaar voor gebruik.
Zeven gemeenten in Oost Nederland zijn begin 2014 een samenwerking met IT Dienstverlener Topicus gestart om zo’n nieuw informatiesysteem te ontwerpen. Dit ontwerpen deden ze samen met de medewerkers van de sociale wijkteams van de verschillende gemeenten. Binnen een half jaar zijn zij er samen in geslaagd om een prototype van een nieuw systeem beschikbaar te hebben. De try-out vindt plaats in Enschede, Apeldoorn en Zwolle. Daarna gaan ook Rijssen-Holten, Losser, Dinkelland en Tubbergen er mee aan de slag. De komende maanden wordt het systeem verder verbeterd in de sociale wijkteams.
Met dit vereenvoudigde systeem hoeven hulpverleners niet meer te werken met verschillende systemen. Het brengt informatie bij elkaar die voor de hulpverlening nodig is. Heel belangrijk hierbij is dat de privacy van inwoners goed geborgd is. Daarom kijkt het Rijk mee met de ontwikkeling van het systeem, maar ook met de werkwijze van de gemeenten om de privacy en beveiliging van informatie van en over burgers goed te borgen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.