Geplaatst door Salesforce

Nieuw Salesforce-onderzoek stelt empathie, vertrouwen en inzichten centraal in sales strategieën in het nieuwe verkooplandschap

Amsterdam, 19 oktober 2020 – Salesforce, wereldleider op het gebied van CRM, heeft de vierde editie van zijn State of Sales-rapport uitgebracht. Hieruit blijkt dat temidden van drastische veranderingen in het verkooplandschap tijdens de huidige wereldwijde pandemie, Nederlandse salesprofessionals zich snel en daadkrachtig aanpassen om als vertrouwde adviseurs te dienen voor klanten in tijden van nood.

Zelfs in het huidige onstuimige klimaat hebben salesprofessionals nog steeds de taak om de economie nieuw leven in te blazen, terwijl ze ook moeten overschakelen op nieuwe verkooptactieken die vereisen dat ze virtueel relaties opbouwen. 79% van de Nederlandse respondenten gaf aan dat de parameters voor succes zijn veranderd als gevolg van de huidige economische trends, en 70% verwacht dat hun rol ook permanent zal veranderen.

Voor deze vierde editie van het State of Sales-rapport verzamelde Salesforce gegevens van bijna 6.000 salesprofessionals over de hele wereld, verspreid over vijf continenten, tijdens de COVID-19-crisis.

“De COVID-19-crisis dwingt Nederlandse salesprofessionals om opnieuw na te denken over hoe hun teams werken – van de tools die ze gebruiken tot de strategieën die ze implementeren en de relaties die ze opbouwen – in een moeilijke tijd”, aldus Eva Heffernan, Vice-President Commerce Cloud Sales Nederland en België bij Salesforce. “Het rapport van dit jaar zal salesprofessionals en leiders inzichten bieden om door deze uitdagende periode te navigeren en zich een nieuwe toekomst voor te stellen in een tijd waarin transformatie nog nooit zo urgent of belangrijk is geweest.”

De belangrijkste trends die in het State of Sales-rapport werden onthuld, werden verzameld onder salesprofessionals, waaronder salessupport, vertegenwoordigers en salesmanagers. Onder de respondenten bevinden zich verkopers van B2B- en B2B2C-bedrijven in Noord-Amerika, Azië-Pacific, Europa, het Midden-Oosten en Afrika, waaronder 300 respondenten uit Nederland, die het volgende lieten zien:

• Nieuwe technieken van vertegenwoordigers voor een nieuw verkooplandschap: Sinds de komst van het bedrijfsleven zijn salesstrategieën geëvolueerd als reactie op de veranderende behoeften van klanten. COVID-19 heeft de omstandigheden van klanten met ongekende schaal en snelheid opgeschud. Als gevolg hiervan zegt 81% van de Nederlandse vertegenwoordigers dat ze zich snel moeten aanpassen aan nieuwe manieren van verkopen. Zeventig procent van de vertegenwoordigers verwacht dat hun rol permanent verandert als gevolg van de huidige economische trends.
• Salessupport krijgt een belangrijkere rol: de operations-rol is al langere tijd de held van de sales, maar collega’s erkennen nu de belangrijke rol die hij al die tijd verdiend heeft – 79% van de Nederlandse vertegenwoordigers is het ermee eens dat salessupport steeds strategischer wordt. In een tijd van onrust waarin normen niet van toepassing zijn, worden operationele efficiëntie en datagedreven besluitvorming bijzonder belangrijk. Veel bedrijven profiteren van de vaardigheden van de salesafdeling, waarbij deze werknemers niet alleen de verkoopstrategie ondersteunen, maar ook helpen deze te definiëren.
• Leiders schakelen snel voor herstel en groei: Seismische, economische en sociale verschuivingen zetten salesmanagers ertoe aan om hun behoeften op het gebied van technologie en personeel opnieuw te evalueren, 82% van de Nederlandse vertegenwoordigers zegt dat hun digitale transformatie sinds 2019 is versneld. Bijvoorbeeld, weinigen hebben kunnen anticiperen op zo’n radicale opschudding van business-as-usual bij het opstellen van budgetten aan het begin van het boekjaar. Veel leiders geven toe dat ze niet helemaal klaar zijn om de belangrijkste zakelijke prioriteiten aan te passen aan de veranderende sociale en economische omstandigheden. Zo vindt slechts 73% van de Nederlandse salesmanagers dat hun organisatie grotendeels in staat is om de vaardigheden van het personeel aan te passen, en 72% zegt hetzelfde over technologie.

Over Salesforce
Salesforce is de wereldleider op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) en brengt bedrijven dichter bij hun klanten in het digitale tijdperk. Salesforce, opgericht in 1999, stelt bedrijven van elke omvang en branche in staat te profiteren van krachtige technologieën zoals cloud, mobiel, social, internet of things, kunstmatige intelligentie, spraak en blockchain om een 360-graden overzicht van hun klanten te creëren. Ga voor meer informatie over Salesforce (NYSE: CRM) naar: www.salesforce.com.