Geplaatst door Cross Border

Nieuwe TeamApp helpt werkgevers bij Succesvol Thuiswerken

Als ondernemer of manager wil je je bedrijf zo goed mogelijk door de Corona Crisis heen loodsen. Aan de oproep om thuis te werken wordt massaal gehoor gegeven. Maar … thuiswerken is niet altijd makkelijk. Velen zijn het niet gewend en zeker niet wanneer de kinderen ook thuis moeten blijven van school. Het vereist anders werken én anders communiceren met je collega’s. Zit je collega naast je? Dan dragen lichaamstaal en stemgebruik bij aan wát iemand zegt en hoe hij zich voelt. Ook al  gaat verbale communicatie nu gewoon door, het non-verbale gedeelte valt grotendeels weg…

Rate.nl is het software bedrijf dat organisaties helpt om aan de slag te gaan met aantoonbaar verbeteren op basis van feedback. Begonnen met de verbeterapp voor de Zorg ‘CareRate’ heeft men veel expertise opgebouwd over hoe teams in de Zorg en daarbuiten werken en verbeteren. Gewapend met deze kennis heeft men TeamPulse ontwikkeld. Deze app helpt ondernemers en managers om binnen hun teams en organisaties realtime een vinger aan de pols te houden over de stemming, gezondheid en spirit onder de collega’s tijdens een periode van (verplicht) thuiswerken. Elke ochtend of week ontvangen alle collega’s een berichtje of smsje waarmee ze hun ervaringen en beleving kunnen delen rondom de soms lastige balans van thuiswerken & privé. Hiermee kunnen werkgevers met enkele simpele vragen de teamspirit, betrokkenheid, communicatie en focus monitoren en als ondernemer of manager ingrijpen wanneer het nodig is. Juist in deze crisistijd met ‘anders’ werken kan de app een grote rol spelen om het hart van je organisatie kloppend te houden!

TeamPulse – Ruggesteun voor een gezond & succesvol team – gratis tot 1 oktober!

Rate.nl helpt ook graag andere teams en organisaties om realtime een vinger aan de pols te houden.  Tot 1 oktober kan iedere organisatie of ieder team kosteloos gebruik maken van TeamPulse! Collega’s, patiënten, of teamgenoten kunnen ook uitgenodigd worden om feedback te geven via SMS, email of een hyperlink (lees linkje).

www.Rate.nl/TeamPulse

Voor meer  informatie en de TeamPulse mogelijkheden voor uw organisatie: +31 (0)10 822 52 22

of info@Rate.nl

Inge Proost – directeur van Rate.nl – deed onlangs een kort onderzoek naar de valkuilen van het thuiswerken en ontdekte dat het niet alleen gaat om ‘tooling’, maar juist om de mensen. Haar acht broodnodige tips om thuiswerkende teams en medewerkers – ook mét thuiswonende kinderen – ‘up & running’ te houden:

#1 De Digitale Dagstart

Begin de dag met kop koffie en een video call. Inbellen via Hangout werkt super voor iedereen. Bespreek met elkaar de prioriteiten van die dag, en welke werkzaamheden iedereen die dag gaat realiseren. En sluit af met een dag afsluiting waarbij natuurlijk de werkzaamheden afgerond zijn.

#2 Communicatie

Je collega’s niet om je heen hebben… als je dat niet gewend bent is dat lastig. Hoe kun je toch ondanks de afstand goed met elkaar communiceren? In  2020 zijn er vele goede digitale communicatie tools, zoals Slack (instant messaging), Google Duo, Zoom (beide video conferencing), Trello en Asana (projectmanagement). Zo kun je op een makkelijke – en efficiënte manier met je collega’s in contact te zijn en samen te werken.

#3 Check of het goed gaat met je medewerkers

Iedereen reageert anders op een crisis. De ene medewerker gaat over tot actie, de andere raakt in paniek en de ander reageert gelaten. Houdt een goede vinger aan de pols hoe je medewerkers het thuiswerken ervaren. Studies tonen aan dat 19% van de thuiswerkers eenzaamheid ervaart.

Hoe kun je dat, naast bellen, appen en het houden van informele online momenten (tip 5), teambreed in de gaten houden? Bijvoorbeeld door tools als TeamPulse in te zetten waarbij teamleden een paar (digitale) vragen beantwoorden die jou als werkgever inzicht geeft over betrokkenheid, spirit, gezondheid en focus.

# 4: Bepaal ritme en structuur in je huishouden

Vroeger waren rust, reinheid en regelmaat heel belangrijk in de opvoeding. In een huis waar, naast spelen, lachen en studeren óók gewerkt moet worden is dat weer érg actueel.. Voorzie je kinderen van een dag planning. Scholen die hun onderwijs op afstand verzorgen zullen hier al flink in bijdragen. Zet de timer in; laat kinderen opdrachtjes van een half uur tot een uur maken om vervolgens even te laten ontspannen. En als er twee ouders in huis zijn kun je de taken prima verdelen en kan er geconcentreerd gewerkt worden – door iedereen.

# 5: Bepaal ritme & structuur met collega’s

Een crisis kan tot onverwachte kansen leiden. Ga ernaar op zoek! Niet achterover hangen, maar inspireer je werknemers tot meedenken en tot actie. Stel tijdsblokken voor waarin geconcentreerd gewerkt kan worden; waarin appen tot een minimum wordt gehouden. En introduceer juist online videocalls om informeel bij te praten en op afstand een kop thee met elkaar te drinken.

# 6: Creëer een thuiswerk mindset met je team

Ga voor de ‘thuiswerk-mindset’. Een valkuil voor thuiswerkers is dat ze óf teveel afstand nemen óf juist onvoldoende afstand van hun werk kunnen nemen.  Zorg voor een werkplek waar je goed kunt zitten met een fijne monitor en een goede stoel. Benader het thuiswerken hetzelfde als dat je ’s-ochtends naar kantoor zou gaan; sta bijtijds op, douche en ontbijt zoals je dat normaal ook zou doen. Dit draagt allemaal bij aan een vaster werkritme en meer focus op werkzaamheden. Het leidt je minder af tot ‘even een wasje draaien’ want daar is ruimte voor als de werkdag ten einde is. Werk is werk, klaar is klaar.

# 7: Teambuilding keeps up the fun and … the people!

Hoe kun je voorkomen dat alle negatieve berichtgeving voor afleiding zorgt? Helaas kun je dat niet voorkomen, we houden nu eenmaal allemaal het nieuws in de gaten. Wat je natuurlijk wel kunt doen is ervoor te zorgen dat er tijd – en een plek-  is voor teamspirit, werkplezier en lol! Blaas, ondanks dat het raar aanvoelt,  met elkaar dat kaarsje voor de camera uit en vier online verjaardagen! Juist nu is teambuilding extra belangrijk! Daarmee houdt je ook je medewerkers betrokken. Dit kan juist een kracht zijn in moeilijke tijden. Vooral al je hele schaarse kennis medewerkers/professionals in huis hebt, die je niet kwijt wil! Door juist nu met elkaar contact te houden, voorkom je ook dat ze in het ‘Post-Cononatijdperk’ gemakkelijk prooi worden voor headhunters of naar andere banen gaan uitkijken….

# 8: Gezondheid en fitheid
Het is een feit:  mensen die sporten zitten lekkerder in hun vel. Nu de sportscholen zijn gesloten, kun je prima met elkaar in gesprek gaan over hoe je gezond en fit blijft. Als er een gezinslid ziek wordt, dan ben je verder van huis. Er is ook een filmpje viral gegaan van een Nederlandse over Vitamine C, Oftewel voorkomen is beter dan genezen!