Geplaatst door Dutch Digital Agencies

Nieuwsbericht Dutch Digital Day 2022: een reis langs 20 jaar digital generations

Amsterdam, 20 juni 2022 – Op vrijdag 1 juli zal branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) eindelijk weer, na 2 jaar online, een fysieke Dutch Digital Day (DDD) organiseren. Zoals elk jaar komt de digitale industrie tijdens DDD samen voor een injectie van next-level inspiratie. DDA is opgericht in 2002 en bestaat dus 20 jaar en dat gaan we vieren!

Dit jaar nemen we je bij LIEF, een nieuwe locatie in Amsterdam, mee op een reis van generaties: Hoe het begon allemaal met Tim Berners Lee, hoe het uitgroeide tot een industrie die nooit stilstaat. Wat gaat de toekomst ons brengen? Tijdens deze (uitverkochte) 8e editie van DDD staan o.a. deze sprekers uit binnen- en buitenland op het podium: Jamie Bartlett, Pamela Pavlicszak, Michael Musandu and Payal Arora.

Reis langs generaties
Het thema blijft onveranderd: ‘Meet you on the other side’. Even weg uit die dagelijkse sleur, de dimensie van Dutch Digital Day in en compleet gevoed worden door digital drugs aan inspiratie, innovatie en andere perspectieven. De Engelstalige line up zal dit jaar in het teken staan van 20 jaar digitale generaties:

In december 1990 had Tim Berners-Lee alle gereedschappen gebouwd die nodig waren voor de World Wide Web: de eerste webbrowser, de eerste webserver en de allereerste
website. Het duurde meer dan tien jaar voordat de volgende generatie internet het overnam. Web 2.0 verwijst nu naar websites die de nadruk leggen op door gebruikers gegenereerde inhoud, gebruiksgemak, participatiecultuur en interoperabiliteit voor eindgebruikers. En twee decennia later verschijnt Web 3.0 op het toneel – een versie van het internet gebaseerd op decentralisatie. Deze versie is nog in de maak. Wat gaat de toekomst ons brengen?

Zoals voorgaande jaren is Jim Stolze de gastheer van DDD, maar dit jaar zal voor het eerst een co-host hem vergezellen: dj en presentatrice Eva Cleven. Samen zullen ze zorgen voor de interactie tussen de sprekers en het publiek.

Talent van eigen bodem
De line-up is weer indrukwekkend, met dank aan Annemieke Deering, Monique van Dusseldorp en de Sprekers Commissie bestaande uit DDA-leden. Bij de line up ligt de focus op diversiteit op het podium. Daarnaast wordt er niet alleen gekeken naar internationale grote namen, maar net zo belangrijk is de inspiratie en het talent dat in Nederland aanwezig is.

Locatie

Dit jaar vindt DDD plaats op een nieuwe locatie in Amsterdam: LIEF, een eigenzinnige, industriële locatie, dichtbij station Amsterdam Sloterdijk. Het event is uitverkocht.

Sprekers Dutch Digital Day 2022

• Kees Teszelszky – Stories of the start

Dr. Kees Teszelszky is historicus en conservator digitale collecties bij de Koninklijke Bibliotheek. Zijn huidige onderzoeksveld beslaat het selecteren, oogsten en presenteren van digital bronnen en digitale geesteswetenschappen. Hij is ook Meme Lord bij de Nationale Bibliotheek en creëerde met collega’s de Medieval Memes Generator.

• Payal Arora – Next billion content creators

Rotterdamse hoogleraar in technologie, ethiek en mondiale mediacultuur, auteur en TEDx spreker Payal Arora schreef het boek ‘The Next Billion Users, over de miljard mensen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika die de laatste tien jaar op het internet zijn aangesloten. Payal neemt ons mee in de toekomst van het internet. Hoe ziet die eruit als de volgende miljarden gebruikers zijn aangesloten?

• Daniël van der Waals – Visit to the Metaverse

Daniël van der Waals (MA in Nieuwe Media & Digitale Cultuur, oprichter Beemup) is een visionaire ondernemer die al meer dan tien jaar de droom najaagt van virtuele realiteit voor meer dan alleen gaming. De onbegrensde mogelijkheden in 3D presenteren als een avatar spoorden hem aan. Sinds begin van dit jaar bouwt Daniël een community op LinkedIn voor het verkennen van allerlei virtuele werelden. Daniël neemt ons mee op reis door de Metaverse: wat is er nu en wat brengt de toekomst?

• Jamie Bartlett – The Missing Cryptoqueen

De podcast The Missing Cryptoqueen, vertelt het ongelooflijke verhaal van de opkomst, verdwijning en ondergang van Dr. Ruja Ignatova, oprichter van OneCoin – een opwindende nieuwe cryptocurrency – die volgens haar beloofde de wereld te veranderen. Het is een modern verhaal over intriges, techno-hype en massahysterie dat onthult hoe OneCoin de grootste zwendel van de 21e eeuw werd. Het verhaal laat zien dat vertrouwen niet altijd hand in hand gaat met veiligheid.

• Bogomir Doringer – Dance of Urgency

Bogomir Doringer is een Servisch/Nederlandse kunstenaar, curator en hoofd onderwijs & onderzoek bij Nxt Museum in Amsterdam. Hij introduceerde het project de term ‘dance of urgency’, een dans die tot doel heeft individuen en groepen sterker te maken in tijden van persoonlijke of collectieve crisis. Op Dutch Digital Day zal hij ook zijn project I Dance Alone presenteren, waarin clubbing vanuit vogelperspectief wordt bekeken als een spiegel of reactie op sociaal-politieke veranderingen. Het inzoomen op dansgebaren heeft gezorgd voor uitgebreide kennis en inzicht in de clubcultuur.

• Pamela Pavlicszak – A Field Guide to Internet Emotion

Pamela’s werk helpt mensen te begrijpen hoe technologie hun emotionele bereik kan vergroten. Ze is de oprichter van Subjective, een creatieve studio voor emotietechnologie, waar ze emotionele AI-systemen in auto’s test om te begrijpen hoe het wegen veiliger kan maken, en hoe je in een AR-app een thuisgevoel kunt simuleren voor bijv IKEA.

• Michael Musandu – Shopping with hyper-personalised inclusive models

Michael Musandu is de CEO en oprichter van het in Amsterdam gevestigde Lalaland, dat hypergepersonaliseerde modellen genereert voor e-fashion merken zoals Wehkamp en Stieglitz. Lalaland pakt hiermee niet alleen het diversiteits- en inclusie probleem aan. Het helpt merken ook nieuwe klanten aan te trekken, het retourpercentage aanzienlijk te verlagen en daarmee de verminderde impact op het milieu.

• Isabel Verstraete – The C A R E Principles

Isabel Verstraete runt een bureau voor merkstrategie, marketing en productinnovatie. Ze onderzocht tijdens de pandemie waarom bepaalde bedrijven beter omgaan met een crisis en ontdekte dat er een patroon achter hun succes zit. Ze schreef een boek voor bedrijven die op een zorgzame en duurzame manier willen groeien: ‘Does your brand care? Bouwen aan een betere wereld met de C A R E Principles.’

Sprekers voorgaande edities van DDD
De voorgaande edities stonden in het teken van ethiek en tech, waarin sprekers als Mike Monteiro en Nell Watson ons opriepen stil te staan bij de oplossingen die we als branche ontwerpen. Daarnaast hebben Jamie Bartlett en Oobah Butler ons geconfronteerd met de wereld van fake news en de invloed die het op de maatschappij heeft.

Bekijk hier de aftermovie van de fysieke editie van Dutch Digital Day 2019 of alle presentaties van alle voorgaande edities.

Tickets (uitverkocht)
Bekijk het programma op: www.dutchdigitalday.com
Dutch Digital Day is een Engelstalig event

Partners
Dutch Digital Day wordt mede mogelijk gemaakt door haar partners ICTRecht, iO, Matchplan, Teamleader, Hike One, Yard, Harborn, Q42, New Story, W3S, Snakeware, Triple, Dept en Acato.