Industry Wire

Geplaatst door Norday

Norday lanceert ‘AI for Good Studio’ – voor mensgerichte innovatie

Digital design & innovation agency Norday lanceert de ‘AI for Good Studio’: een praktische, mensgerichte propositie waarmee organisaties in twee weken tijd een werkend AI-concept kunnen ontwikkelen. Niet alleen gericht op het optimaliseren van creatieve processen of kostenbesparing, maar ook op het ontwerpen van AI-gedreven producten die echte problemen oplossen voor gebruikers, cliënten, burgers, werknemers, patiënten of bezoekers – die zonder deze technologie niet mogelijk zouden zijn.

De AI for Good Studio is speciaal ontwikkeld om maatschappelijke waarde te creëren voor merken en organisaties. De aanpak onderscheidt zich door de manier waarop Norday AI inzet voor het ontwikkelen van nieuwe concepten en hypergepersonaliseerde klantervaringen. Daarbij stopt het niet bij een idee: Norday begeleidt ook de implementatie, op het vlak van technologie, content en communicatie.

Bewezen aanpak op basis van praktijkcases
De lancering volgt op het succes van de eerder door Norday gerealiseerde producten, zoals Wondercast – de AI-tool die gepersonaliseerde podcasts genereert voor concertbezoekers van onder andere het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Wondercast is bekroond met een Webby en een gouden DIA, en is momenteel finalist bij de DEN Awards voor innovatie in de culturele sector. En ook de samenwerking met NBTC (Netherlands Board of Tourism & Conventions), waarin AI is ingezet om straten wereldwijd visueel om te vormen tot fiets- en wandelvriendelijke plekken. Dit product werd in 2024 bekroond met onder andere een Gouden DIA en een Lovie Award. Deze en andere best practices vormen de eerste concrete uitwerkingen van het AI for Good-proces en zijn het fundament van de nieuwe propositie.

Poetry Pal: poëzie-inspiratie passend bij je stemming
Een van de nieuwste producten die Norday met de AI for Good Studio heeft ontwikkeld is Poetry Pal. Deze app biedt gebruikers ‘je dagelijkse portie poëzie’, afgestemd op persoonlijke interesses en actuele context, zoals stemming en weersomstandigheden. De app lanceert tijdens het Poetry International Festival – dat plaatsvindt van 12 t/m 16 juni in Rotterdam – en is beschikbaar in de app-stores.

“AI roept veel vragen op, en terecht. Voor Norday biedt het vooral kansen om wezenlijke problemen op te lossen en dienstverlening écht menselijker en relevanter te maken,” zegt Marlies de Gooijer, Strategy Director bij Norday. “Met onze aanpak helpen we organisaties om AI niet alleen als gimmick en voor efficiëntie in te zetten, maar als een waardevol onderdeel van de gebruikerservaring.”

Van strategie tot impact
De kracht van de propositie zit in de uitvoering: de studio werkt met kleine, multidisciplinaire teams die niet stoppen bij het idee, maar ook zorgen voor adoptie binnen de organisatie. De methodiek is gebaseerd op het ‘sweet spot for innovation’-model waarin wenselijkheid, haalbaarheid, uitvoerbaarheid én ethiek samenkomen. Met begrip van interne processen én diepgaande kennis van technologie vult Norday het gat tussen digital agencies en consultancies. Dankzij die opgebouwde ervaring in uiteenlopende sectoren zijn inzichten, aanpakken en best practices breder toepasbaar en inzetbaar voor nieuwe opdrachtgevers.

Toepassingen voor mensen, niet alleen voor processen
In de praktijk richt Norday zich op sectoren waar de maatschappelijke waarde groot is: cultuur, zorg, onderwijs en overheid. Voor deze domeinen zijn inmiddels diverse AI-agents ontwikkeld, zoals digitale assistenten voor burgers met zorgvragen en AI-systemen die medewerkers helpen bij het structureren van complexe informatie. Daarbij houdt Norday rekening met de hogere verantwoordingsplicht die hoort bij publieke en maatschappelijke organisaties. Privacy, transparantie en zelfs de CO₂-impact van oplossingen maken integraal onderdeel uit van het ontwerp- en ontwikkelproces. Zo helpt Norday onder andere zorginstellingen bij de opschaling van bewezen zorgtechnologie die eerder niet voorbij de pilotfase kwam.

Ambitie: AI tastbaar maken
De ambitie is om in de tweede helft van 2025 met minstens tien organisaties samen te werken aan échte vraagstukken, en ten minste twee baanbrekende concepten te lanceren die de maatschappelijke impact van AI tastbaar maken. Organisaties kunnen zich aanmelden voor een verkennende sessie via www.norday.nl/ai-for-good.

Video: https://youtu.be/cSRJMX1H7b0

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht