Geplaatst door NTT

NTT Ltd. geeft in Monthly Threat Report toelichting op toename cyberaanvallen door COVID-19

Barneveld, 7 april 2020 – De wereldwijde leverancier van technology services NTT Ltd. publiceert vandaag zijn maandelijkse Threat Report, dat een aanzienlijke stijging laat zien van het aantal cyberaanvallen door de COVID-19-crisis. Hackers proberen misbruik te maken van de aan de coronavirus gerelateerde paniek en van kwetsbaarheden in de systemen van mensen die in toenemende mate vanuit huis werken. Recente aanvallen maakten onder meer gebruik van malware die was ingebouwd in een nagemaakte informatie-app van de Wereldgezondheidsorganisatie. Verder boden cybercriminelen via phishing-e-mails veelgevraagde items als mondkapjes, desinfecterende handzeep en virustesten aan. Er vonden geavanceerde aanvallen plaats tegen ziekenhuizen, de Wereldgezondheidsorganisatie en een COVID-19-testcentrum.

Met name ziekenhuizen hebben te maken gehad met een golf van aanvallen, net nu ze al hun middelen moeten inzetten om levens te redden en een toevloed van patiënten op te vangen. De belangrijkste dreigingen zijn ransomware die alle bestanden versleutelt totdat losgeld is betaald en pogingen om financiële informatie en patiëntendossiers te stelen.

In antwoord op deze situatie biedt NTT ziekenhuizen die momenteel alles doen om coronapatiënten zo goed mogelijk te verzorgen, nu gratis Incident Response-support.

Vanaf Wereldgezondheidsdag – 7 april – kunnen ziekenhuizen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, continentaal Europa, Noord-Amerika, Australië en Singapore gedurende zestig dagen kosteloos gebruikmaken van de Cybersecurity Incident Response Services van NTT. Na een assessment biedt deze service de inzet op afstand van NTT’s Incident Response-tools, waarna de dienst is gericht op het beheersen en oplossen van aanvallen.

Matt Gyde, president en CEO van de Security Division van NTT Ltd.: “Helaas voeren cybercriminelen aanvallen uit die inspelen op de paniek van nu, op kwetsbaarheden en op de situatie in ziekenhuizen waar de druk erg hoog is. Ziekenhuizen wereldwijd hebben hulp nodig om zich te weren tegen deze dreigingen, zodat ze hun belangrijke werk in de strijd tegen corona kunnen uitvoeren.”