Geplaatst door Mendix

Olieconcern ConocoPhillips digitaliseert met low-code van Mendix

Mendix helpt Amerikaans olieconcern ConocoPhillips met innoveren en het behalen van concurrentievoordeel. Sinds de implementatie van het Mendix low-code platform 18 maanden geleden, heeft ConocoPhillips 20 applicaties uitgerold. En dat is slechts het begin. Met de opgedane ervaring kan het bedrijf nu vijf keer sneller apps ontwikkelen en meer talent vanuit de organisatie bij dit proces betrekken.

Voor Amerikaans olieconcern ConocoPhillips betekende werken met low-code een ware verschuiving in de benadering van IT en softwareontwikkeling. ConocoPhillips zette een center of excellence (CoE) op om digitale oplossingen te ontwikkelen. Het low-code platform van Mendix is de centrale technologie voor applicatieontwikkeling voor de activiteiten van dit CoE.

Een nieuwe enterprise-licentie van Mendix stelt het CoE in staat om oplossingen te ontwikkelingen die schaalbaar zijn en zo in de hele organisatie ingezet kunnen worden. Bovendien kunnen werknemers, die traditioneel niets van doen hebben met applicatieontwikkeling, nu met ondersteuning van het CoE ook apps ontwikkelen die bijdragen aan meer efficiëntie en aan het oplossen van verschillende zakelijke problemen.

“Deze nieuwe aanpak stelt ons IT-team in staat om oplossingen te leveren die ConocoPhillips onderscheidend maken op bepaalde gebieden”, zegt Mike Pfister, Chief Information Officer bij ConocoPhillips. “Onze focus ligt op innoveren op die gebieden die ons een concurrentievoordeel opleveren.”

Met Mendix kunnen bedrijven hun ‘buy-versus-build’-aanpak te evalueren. Zo kan het bedrijf een weloverwogen keuze maken of het slim is om een applicatie zelf te ontwikkelen. Een van de belangrijkste argumenten voor het gebruik van een kant-en-klare oplossing is dat het ontwikkelen van een volledig nieuwe applicatie te veel kosten met zich meebrengt en te lang duurt. Met het low-code platform van Mendix ontwikkelen bedrijven in een fractie van de tijd en met minder professionele developers applicaties die de behoeften van interne klanten oplossen.

“ConocoPhillips laat zien hoe de toekomst van softwareontwikkeling eruit ziet”, zegt Derek Roos, oprichter en CEO van Mendix. “De sleutel tot succes is ontwikkelaars en business users de juiste low-code en no-code tools geven, ondersteund door goed georganiseerde governance. Zo creëren organisaties oplossingen die echt van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsresultaat en bijdragen aan het versnellen van relevante initiatieven voor digitale transformatie.”