Geplaatst door Medallia

Onderzoek Medallia identificeert drie belangrijke factoren voor het verbeteren van Employee Experience

Amsterdam, 27 januari 2022 Medallia, Inc., pionier op het gebied van Experience Management, lanceert de uitkomsten van recent onderzoek naar drie belangrijke methoden die organisaties helpen een betere Employee Experience te realiseren.

In samenwerking met The Josh Bersin Company heeft Medallia tussen maart en juli 2021 bij meer dan 600 organisaties onderzoek gedaan onder professionals op het gebied van Employee Experience. Het internationale onderzoek is bedoeld om meer inzicht te krijgen in het verband tussen een krachtig beleid voor Employee Experience en positieve resultaten, zoals werknemerstevredenheid en -betrokkenheid, bedrijfsresultaten en de impact op de omzet.

Het team analyseerde de kenmerken die koplopers (organisaties in de bovenste 10 procent) onderscheiden van achterblijvers (organisaties in de onderste 10 procent), en onderzocht hoe werkwijzen en uitkomsten verschillen tussen deze twee groepen.

Het onderzoek identificeert drie belangrijke factoren waarmee koplopers op het gebied van Employee Experience zich onderscheiden:

1. Koplopers integreren Employee Experience in hun strategie en nemen afstand van silodenken en -gedrag:

Bijna alle koplopers (93 procent) hebben een toegewijd team voor Employee Experience, vergeleken met 59 procent van de achterblijvers. Deze teams werken nauw samen; 72 procent van de koplopers geeft aan dat directe teamleiders en peoplemanagers zeer betrokken zijn bij bedrijfsbrede initiatieven voor Employee Experience, terwijl slechts 18 procent van de achterblijvers hetzelfde zegt.

Zeven van de tien koplopers bepalen elk kwartaal of elke maand prioriteiten op basis van de gegevens over werknemerservaringen. Ze erkennen hiermee de noodzaak om voortdurend inzicht in werknemerservaringen te hebben en op een datagedreven manier actie te ondernemen.

1. Koplopers verzamelen tijdig data uit verschillende bronnen:

Meer dan de helft van de achterblijvers verzamelt slechts één keer per jaar of minder feedback van werknemers. Daardoor lopen ze het risico beslissingen te baseren op verouderde informatie en geven ze werknemers niet de kans hun zorgen te uiten tijdens hun normale werk.

Koplopers gebruiken een grote verscheidenheid aan kanalen om feedback van werknemers te verzamelen. Het verschil tussen koplopers en achterblijvers is het grootst bij het gebruik van tekstberichten. Bijna een kwart (24 procent) van de koplopers gebruikt tekstberichten als medium voor feedback tegenover 6 procent van de achterblijvers.

Verder gebruiken koplopers interne communicatieplatforms (evenals supportverzoeken en tickets) twee keer zo vaak als achterblijvers als manieren om feedback van medewerkers te krijgen.

1. Koplopers creëren een omgeving waarin medewerkers zich veilig voelen om feedback te geven:

Op een vijfpuntsschaal scoorden koplopers een 4,37 in antwoord op de vraag of ze het ermee eens zijn dat ze een omgeving creëren waarin werknemers zich veilig genoeg voelen om waarheidsgetrouw informatie over het bedrijf te delen. Achterblijvers rapporteerden een 3,06 op een schaal van 5. Meer dan de helft van de koplopers stelt werknemers vragen over diversiteit en inclusiviteit, tegenover een derde van de achterblijvers.

Uiteindelijk zullen de koplopers op het gebied van Employee Experience die deze aanbevelingen opvolgen – door te luisteren naar hun werknemers en gepaste actie te ondernemen – in staat zijn om echte resultaten te boeken als het gaat om prestaties op de werkvloer, betrokkenheid en operationele prestatieverbeteringen.

Stephan Ariesen, Area VP Noord-Europa bij Medallia: “Optimale Employee Experience vereist dat bedrijven een realtime en eerlijk beeld krijgen van de werknemersbeleving en de onderwerpen die voor hen het belangrijkst zijn. Vervolgens moeten ze kiezen voor een proactieve en zinvolle actie, die door de hele organisatie wordt gedragen en ondersteund. Degenen die dat doen, zullen echte voordelen ervaren bij hun werknemers en bedrijfsresultaten.”

Download het volledige onderzoek hier.

Over Medallia

Medallia is de pionier en marktleider op het gebied van experience management. Medallia’s bekroonde SaaS-platform, de Medallia Experience Cloud, is toonaangevend op het vlak van inzicht leveren in en beheren van de ervaring van klanten, medewerkers en burgers. Medallia legt experience-signalen vast die dagelijks voorkomen in een-op-een, telefonische en digitale interacties, maar ook via video, social media en het Internet of Things (IoT). Daarnaast past Medallia zijn eigen AI-technologie toe om te voorzien in gepersonaliseerde en voorspellende inzichten die bijdragen aan acties met waardevolle bedrijfsresultaten. Met behulp van de Medallia Experience Cloud kunnen Medallia-klanten klantverloop voorkomen, sceptici in ambassadeurs en kopers veranderen, cross-sell- en up-sellmogelijkheden creëren en businessbeslissingen stimuleren die een positieve invloed hebben op de omzet. Meer informatie is te vinden op www.medallia.com.