Industry Wire

Geplaatst door Avanade

Onderzoek: organisaties komen beloften op werkplek niet na en riskeren miljoenen aan gederfde inkomsten

Hoewel 83 procent van de bedrijven na de pandemie vindt de juiste balans te hebben gevonden als het gaat om mensgerichte modellen voor werk, zoals hybride of werken op afstand, is de realiteit anders. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van Avanade onder meer dan 2000 bedrijven in vijftien landen.
Vrijwel alle Nederlandse respondenten gaven weliswaar aan dat hun bedrijf stappen onderneemt om de werkplekervaring te verbeteren. Maar liefst 92 procent van de Nederlandse bedrijven heeft hybride werken (76%) of werken op afstand (16%) omarmd of getest. De respondenten zijn echter wel van mening dat werknemers niet voldoende worden ondersteund door een gebrek aan technologie, veiligheid en flexibiliteit.
Andere interessante onderzoeksresultaten zijn:
  • 58% gaf aan dat medewerkers bij de deelnemende bedrijven in Nederland zelf niet de keuze hebben wanneer of waar ze willen werken
  • 60% zei dat medewerkers nog geen toegang hebben tot tools en applicaties om overal te kunnen werken
  • 68% van de ondervraagde Nederlandse organisaties gebruikt geen cloud-gebaseerde platformen voor kennisdeling
  • Bij 50% van de organisaties is er geen security-model dat ervoor zorgt dat alle medewerkers veilig hun werk kunnen doen vanaf iedere locatie
Het niet nakomen van hun beloften zou bedrijven volgens het onderzoek miljoenen kunnen kosten, waarbij Nederlandse respondenten schatten dat er een gemiddelde groei van meer dan 7 procent is gerealiseerd dankzij succesvolle programma’s voor werkplekervaring (mogelijk gemaakt door samenwerking tussen IT, HR en de business). Op basis van de omzet van alle aan het onderzoek deelnemende bedrijven, berekent Avanade dat de groeimogelijkheden variëren van 37 miljoen tot 6,5 miljard USD.
Naast de financiële voordelen toont het onderzoek van Avanade ook aan dat organisaties die de afgelopen 12 maanden vooruitstrevende strategieën voor werkplekervaring hebben omarmd, ook aanzienlijke andere voordelen hebben gerealiseerd. Zowel op het gebied van mensen als voor het bedrijf, waaronder:
  • Een productiviteitsverbetering van bijna 7%
  • Een toename van de retentie van medewerkers met 6,8%
  • De klanttevredenheid steeg bij de ondervraagde Nederlandse bedrijven met gemiddeld 7,6%
  • 7,3% zag een stijging in beurswaardering
  • En er werd een kostenreductie van 7% gerealiseerd
Over een langere periode bezien vond 72 procent van de organisaties die wereldwijd het beste presteerden op het gebied van werkplekervaring, dat zij goed voorbereid zijn op de toekomst van werk. Dit in vergelijking tot slechts 33 procent van de bedrijven die ondermaats presteren. Ook is 91 procent van de toppresteerders ervan overtuigd dat hun bedrijf al de juiste hybride werkaanpak heeft, vergeleken met slechts de helft van degenen die achterlopen.
“Het signaal dat ons onderzoek afgeeft is luid en duidelijk”, zegt Veit Siegenheim, Modern Workplace lead bij Avanade. “Een holistische benadering van de werkplekervaring is van cruciaal belang en komt zowel bedrijven als hun belangrijkste bezit, hun werknemers, ten goede. Hoe langer degene die het bedrijf leiden het ondernemen van actie uitstellen, hoe verder ze achterop raken en het risico lopen te verliezen, zowel financieel als bij het werven van het beste talent.”
Het volledige rapport is hier te downloaden.
                                                  —————
Over het onderzoek
Avanade heeft onafhankelijk marktonderzoeksbureau Vanson Bourne opdracht gegeven om tussen oktober 2021 en januari 2022 onderzoek te doen naar de werkplekervaring. Voor het onderzoek zijn 2.100 senior beslissers vanuit  IT-, business- en HR-afdelingen ondervraagd. De respondenten zijn afkomstig uit organisaties in verschillende sectoren, maar de focus lag op financiële dienstverlening, gezondheidszorg, maakindustrie en detailhandel. Inbegrepen landen: VS, Canada, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk, Scandinavië (Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen), Nederland, Japan, Australië en Brazilië.
Over Avanade
Avanade is leverancier van innovatieve digitale en cloud-services, zakelijke oplossingen en op design gebaseerde ervaringen op het Microsoft-ecosysteem. Dagelijks hebben onze 56.000 professionals in 26 landen impact op onze klanten, hun klanten en hun werknemers. We zijn meer dan ieder ander bedrijf bekroond tot Microsoft Global SI Partner of the Year. Met de meeste Microsoft certificeringen (60.000+) en 18 (van de 18) Gold-level Microsoft Competencies, hebben we een sterke uitgangspositie om bedrijven te helpen groeien en hun meest lastige uitdagingen op te lossen. We zijn een ‘people-first’ bedrijf en focussen ons op het bieden van een inclusieve werkplek waar medewerkers zich op hun gemak voelen en zichzelf kunnen zijn. Als verantwoordelijk bedrijf bouwen we aan een duurzame wereld en helpen we jonge mensen uit ondervertegenwoordigde gemeenschappen hun potentieel te benutten. Avanade is onderdeel van Accenture en werd in 2000 opgericht door Accenture LLP en Microsoft Corporation. Meer informatie: https://www.avanade.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht