Geplaatst door PA Consulting

Onderzoek PA Consulting: Sterke correlatie agile kenmerken en financiële prestaties bedrijven

Utrecht, 14 februari 2019 – Maar liefst een op de zes bedrijven riskeert in de komende vijf jaar een faillissement, doordat ze zich niet snel genoeg aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden. Uit een wereldwijd onderzoek van PA Consulting onder 500 directeuren van grote bedrijven blijkt dat organisaties die werken in een agile cultuur beter presteren en de voorsprong op de concurrentie versnellen. “De best presterende organisaties hebben een veel hoger niveau van agility – flexibiliteit – dan bedrijven met traditionele businessmodellen”, signaleert Hans Burg, expert Agility and Digital Transformation bij PA Consulting. “Drie op de vijf directeuren erkent overigens de noodzaak om de bedrijfsvoering en -cultuur aan te passen, maar heeft problemen dat te realiseren.”

Agile is tegenwoordig een veel gebezigde term, ondanks dat het voor veel directeuren nog steeds iets ongrijpbaars is, toont het onderzoek van PA. Twee derde van de directeuren beseft dat hun businessmodel fundamenteel anders en meer agile moet worden. Maar drie op de vijf geeft tegelijkertijd aan ermee te worstelen hoe ze dat moet realiseren. “Directies weten dat ze dingen anders moeten doen en beseffen dat organisatorische agility de sleutel tot succes is in een omgeving waarin bedreigingen en kansen snel veranderen”, zegt Hans Burg. “Alleen slagen veel bedrijven er niet in om een organisatiecultuur te creëren waarin agile meer is dan alléén een onderwerp voor de IT-afdeling. Een agile organisatie vraagt namelijk een organisatiebrede aanpak om systematisch de wendbaarheid te vergroten.” Die aanpak is noodzakelijk, zeggen de directeuren overigens zelf in het onderzoek. Ze voorspellen namelijk dat een op de zes organisaties binnen vijf jaar in zwaar weer terechtkomt als ze organisatorische wendbaarheid niet hebben omarmd.

Organisatiecultuur cruciaal
Maar wat doen de goed presterende ondernemingen in het onderzoek anders dankzij de inbedding van een agile cultuur? Ze reageren sneller op klanten en hun behoeften, introduceren sneller nieuwe producten en services, schakelen intern sneller en hebben wendbaardere systemen en processen om zich continu aan de veranderende markt te kunnen aanpassen. “Om daarin succesvol te zijn, is een juiste organisatiecultuur van cruciaal belang”, stelt de expert Agility and Digital Transformation bij PA. “Het is de belangrijkste voorwaarde voor het inbedden van flexibiliteit, waarbij de vereiste cultuurverandering in de top van het bedrijf dient te beginnen.”

Het nieuwe normaal
Agility is het nieuwe normaal in de huidige wereld en zeker niet even een snelle tussenoplossing, waarschuwt Hans Burg. “We zien zelf bij onze klanten dat ze dankzij de transformatie naar een nieuwe, wendbare cultuur tot betere – financiële – prestaties komen. Dat gaat overigens niet van de ene op de andere dag, het vraagt van organisaties en de medewerkers doorzettingsvermogen en consistentie. Maar met een we can do-mentaliteit zien we tegelijkertijd nieuwe dimensies in organisaties ontstaan, met medewerkers die elkaar stimuleren en uitdagen in een andere bedrijfscultuur.”

Vijf eerste stappen
In het onderzoeksrapport benoemt PA Consulting vijf haalbare stappen die het management van organisaties direct kan nemen op weg naar een mooie toekomst: zet in alles de klant centraal, versnel de time to value, houd de eenvoud in de gaten, faciliteer groeimogelijkheden en geef je medewerkers vrijheid. “Stappen op weg naar organisatorische agility, die noodzakelijk zijn om op relatief korte termijn niet op een onoverbrugbare achterstand gezet te worden door de concurrentie”, stelt Hans Burg. “De top-10 bedrijven in het onderzoek die financieel het best presteren, hebben immers bijna 30 procent meer agile-karakteristieken in het bedrijfs-DNA. Deze wendbare bedrijven evolueren verder en groeien met de dag sneller.”