Geplaatst door Reclameland

Online drukker Reclameland steekt miljoenen in innovatie

Westerbroek, 13 augustus 2020 – De snelst groeiende drukker van Nederland, Reclameland, steekt bijna 5 miljoen euro in nieuwe, state-of-the-art machines om verdere groei mogelijk te maken. Het gaat om een volautomatische inpakmachine van ruim 1 miljoen euro waarvan er wereldwijd geen ander is. Daarnaast is een zogeheten Landa-pers van 3,5 miljoen euro aangeschaft. Deze ‘Ferrari onder de drukpersen’ is de eerste in zijn soort in de Benelux. De aanwinsten worden deze maand geïnstalleerd.

De investeringen van Reclameland staan in contrast met de economische neergang in de drukkerijwereld. Terwijl de omzet van de Groningse online drukker afgelopen jaren steeg tot 23 miljoen euro in 2019, kelderde landelijk de totale netto omzet aan drukwerk van 4,6 miljard euro in 2010 naar zo’n 3,3 miljard euro in 2019. Die tendens zette in 2020, mede als gevolg van de coronacrisis, door. Ook de werkgelegenheid in de grafimediabranche liep sterk terug: van bijna 30.000 werknemers in 2010 tot onder de 11.000 in 2019. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van A&O Fonds Grafimediabranche, dat jaarlijks inzoomt op economische ontwikkelingen in de branche.

Nieuwe productiehal
Reclameland daarentegen groeit al jaren, sinds 2015 met 164 procent. Om verdere expansie mogelijk te maken en het assortiment uit te breiden, is dit jaar een nieuwe productiehal van 25.000 vierkante meter in gebruik genomen. Daarmee komt het totale bedrijfsoppervlak op 35.000 vierkante meter. In de nieuwe hal wordt het (grootformaat) drukwerk bewerkt, ingepakt en verzonden. Ook wordt er geprint. De huidige hal, die ernaast zit, bestaat uit kantoorruimte en wordt gebruikt voor opslag en drukpersen.

Vanuit Israël is in juni de kostbare en imposante Landa-pers verscheept. De komst van deze pers moet de drukkerij helpen aanmerkelijk sneller, maar ook goedkoper en duurzamer te produceren. De machine, die qua productie het midden houdt tussen een printer en een pers, heeft een oppervlakte van ruim 100 vierkante meter en kan 6500 vellen per uur draaien. Dat is bijna twee keer zo veel als de Indigo-persen die Reclameland nu gebruikt.

Indrukwekkend
“Twee keer zo snel en vier keer zo indrukwekkend als je bedenkt dat hij dubbelzijdig en in fullcolour kan printen op een formaat dat twee zo groot is”, schetst CEO Wouter Haan. “Het is de Ferrari onder de drukpersen.” En de snelheid wordt alleen maar hoger. De machine moet in de toekomst 13.000 vellen dubbelzijdig per uur kunnen drukken. In Europa vind je dergelijke persen alleen in Parijs en Manchester. Westerbroek is daarmee de eerste plek in de Benelux waar zo’n exemplaar staat.

Voor de persen wordt gebruikgemaakt van de nanotechnologie. “Daardoor komt de inkt veel duidelijker op papier en krijg je een nog betere kwaliteit.” Ook esthetisch gezien is het een opvallende verschijning. “Het is net een reuzen-iPad die met een soort cockpit, een touchscreen bedieningspaneel, wordt bestuurd. Niet zo log als de meeste andere persen”, aldus Haan. De Landa-pers moet in september gaan draaien.

Volautomatisch inpakken
Reclameland kan straks niet alleen sneller afdrukken, maar het bestelde drukwerk ook vlugger versturen. Een nieuwe, volautomatische inpakmachine van ruim 1 miljoen euro van de Zwitserse leverancier Kern zorgt daar vanaf september voor. Met de aanschaf van de zogeheten Pack On Time-machine wordt het productieproces met 300 procent versneld. Waar nu dagelijks tot zo’n 2000 orders per dag worden verwerkt, is de Pack on Time in staat om dagelijks 6000 bestellingen te verpakken.

Daarbij wordt al het drukwerk verpakt in een ter plekke op maat gemaakt doosje en vervolgens gelijmd en gelabeld. Haan: “Deze machine doet iets wat eigenlijk niet kan: inpakken zonder dat er mensenhanden aan te pas komen. Bij grote verkoopkanalen staan ook geavanceerde inpakmachines, maar daar staan twee man personeel de machine met de hand te vullen. Deze machine is echt weer een stap verder.”

Wereldwijde primeur
Het verpakken deed Reclameland tot nu toe nog met de hand. “Daar gebruikten we standaard dozen voor die we opvulden met plastic kussentjes. Met de nieuwe machine besparen we aanzienlijk veel tijd, karton, alsook ruimte in de vrachtwagens. Een stuk efficiënter en duurzamer.” Naast tijd bespaart de snelst groeiende online drukkerij van Nederland zo ook op karton, inpakplastic en transport.

Westerbroek is de enige plek in de wereld waar een dergelijke inpakmachine te vinden is. “Alleen in Duitsland staat een vergelijkbare machine, maar die heeft geen lopende band en moet dus nog met de hand worden bediend”, legt Haan uit.

Over Reclameland
Reclameland in het Groningse Westerbroek is de snelst groeiende online drukkerij in Nederland. De drukkerij is in 2008 opgericht door de Groningse ondernemer Wouter Haan (44) en bekleedt sinds 2015 de nummer twee positie in de markt. Reclameland onderscheidt zich door alle drukwerk in eigen huis te produceren. De klant heeft haar spullen de volgende dag in huis of op de zaak. Reclameland boekte vorig jaar een omzet van €23 miljoen. De online drukkerij heeft inclusief oproepkrachten zo’n 180 werknemers. Er staan ruim 500.000 klanten ingeschreven. Per jaar drukt de onderneming meer dan 50 miljoen flyers voor zowel bedrijven als particulieren. Naast flyers levert Reclameland onder andere briefpapier, stickers, visitekaartjes en enveloppen. Reclameland valt onder moederbedrijf Simian.