Industry Wire

Geplaatst door Cherry LAB

Online influencers professionaliseren zich

Amsterdam, 21 maart 2016. Online influencers professionaliseren zich, nog maar 7% maakt momenteel content voor de lol. Dit is één van de uitkomsten van het onderzoek dat Cherry LAB (voorheen bureau Cherry Picker) uitvoerde onder 130 online influencers. Ook aan ambitie voor de toekomst schort het niet; maar liefst 67% geeft aan in de toekomst te willen leven van zijn bestaan als influencer. Nieuwe business modellen aanwenden wordt hierbij niet geschuwd; 36% wil zich inzetten als gezicht voor een merk, 29% wil bijbeunen als gids/inspirator, 29% droomt van events organiseren voor volgers en 28% ziet eigen merchandise wel zitten. Daarnaast werken ze samen: zo overlegt 60% zakelijke mogelijkheden bij brands met andere online influencers. Tot slot ziet Cherry LAB een verschuiving in focus van bereik naar engagement. De resultaten werden gepresenteerd door door trendwatcher Tessa aan de Stegge tijdens de tweede editie van het Cherry LAB #storymakers event dat ruim 130 online influencers en 50 brands bij elkaar bracht. Ook gaven onder meer influencer Anna Nooshin en Instagram professional @WesinTheWild een kijkje in hun keuken.

Online influencers onder de loep
In 2015 bracht Cherry LAB de Nederlandse bloggerswereld in kaart door te onderzoeken wat de succesfactoren en de drijfkracht achter blogs zijn en waar bloggers inspiratie en content vandaan haalden. Wat doen ze met die schare volgers? Cherry LAB onderzocht daarom dit jaar hoe online influencers hun opgebouwde influence en succes commercieel aanwenden. 130 online influencers op het gebied van food, travel, family, outdoor, design, cultuur & health/sport – die allen travel content maken – gaven inzicht. 58% heeft een bereik groter dan 25.000 unieke bezoekers per maand, 19% gaat voorbij de 100K. 57% ziet zichzelf als blogger en 2% als vlogger, 19% is redacteur van een online magazine en 8% voor een website en 15% omschrijft zichzelf als ‘social influencer’. 90% van de respondenten was ouder dan 26 en mannen eisten eenvijfde van de onderzochte online influencer wereld op. Het onderzoek bestond uit een online survey met 21 vragen en een shout out.

Professionalisering: content maken niet meer alleen voor de lol
Cherry LAB ziet een professionalisering van online influencers. Waar in 2015 nog 75% blogde met als belangrijkste doel om zijn passie te delen en 23% alleen ‘voor de fun’ content deelde, zien we dat inmiddels een ruim kwart (27%) leeft van zijn bestaan als online influencer. Een aanzienlijk percentage van 67% heeft dit zichzelf als toekomstdoel gesteld. Inmiddels is een kwart al langer dan 5 jaar actief, spant 27% zich al 3-4 jaar in als online influencer en doet 40% het 1-2 jaar. Opvallend is het immense bereik: 19% van de deelnemers bereikt meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand, 11% tussen de 50.000 en 100.000, 28% tussen de 25.000 en 50.000, 20% tussen de 15.000 en 25.000 en 25% tussen de 5.000 en 15.000. Bijna de helft bereikt voornamelijk de leeftijdscategorie 26-30. Ook 31-40 jarigen (33%) laten zich graag inspireren door de online influencers. Vijf procent van de volgers is de veertig gepasseerd en 15% is tussen de 21 en 25.

Professionaliseren op alle vlakken
De online influencers professionaliseren zich op verschillende vlakken. 94% ontplooit andere activiteiten dan het creëren van content. Om te beginnen laat 59% zich betalen voor social media posts, 57% laat zich strikken voor reviews tegen betaling, 60% voor het schrijven van artikelen voor andere media, 15% verkoopt e-boeken, 18% is het gezicht van een merk, 24% verkoopt foto’s, 14% organiseert events voor volgers, 10% biedt zich aan als gids/inspirator, 7% verkoopt eigen merchandise en 37% geeft workshops of deelt zijn online expertise tegen een vergoeding. Het Cherry LAB event #Storymakers wordt ingezet als tool om te (leren) professionaliseren; bijna de helft (47%) van de influencers kwam met dit doel naar het #storymakers event.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht