Online magazine stimulans voor intercedenten in bemiddeling 50+’ers

Het aantal 50+’ers dat weer aan het werk komt, is het afgelopen halfjaar flink gestegen. Zelfs harder dan het gemiddeld aantal werklozen dat werk vindt. De uitzendbranche heeft daarin al een belangrijke rol gespeeld. Afgesproken is dat de uitzendbureaus eind 2015 22.500 50+’ers aan werk hebben geholpen. Om intercedenten hierbij te ondersteunen, lanceren de brancheorganisaties ABU en NBBU het online magazine Open voor ervaring
.
Het magazine biedt de medewerkers van uitzendbureaus tools en inspiratie om nog meer focus te leggen op het bemiddelen van 50+’ers. Het magazine bevat openhartige filmpjes van ouderen, hun intercedenten en werkgevers, waarin zij hun ervaringen delen, gekoppeld aan praktische informatie, tips en handige links. Aan bod komen de voordelen van het werken met ouderen – gemotiveerd, bereikbaar en ervaren -, de vooroordelen tegen ouderen, maar ook praktische informatie over subsidies en regelingen en de mogelijkheid voor intercedenten om deel te nemen aan een speciale masterclass die gratis door de branche wordt aangeboden.
Extra aandacht voor 50+
De verspreiding van het online magazine en de speciale masterclasses komen boven op een aantal initiatieven waarmee de uitzendbranche de bemiddeling van 50+’ers extra aandacht heeft gegeven. Zo worden specifieke speeddates georganiseerd voor 50+’ers en spelen diverse uitzendbureaus een actieve rol in netwerktrainingen die UWV voor ouderen organiseert.
Om het voor de uitzendbureaus extra aantrekkelijk te maken, heeft minister Asscher van SZW onlangs de regels voor subsidiëring aangepast: de leeftijdgrens is verlaagd van 55+ naar 50+ en iemand hoeft niet meer drie maanden werkloos te zijn om voor de 50+-regeling in aanmerking te komen. Beide aanpassingen verruimen de mogelijkheid voor uitzendondernemingen om met behulp van een plaatsingsfee – die kan oplopen tot 1500 euro – nog meer ouderen aan het werk te helpen.
Grotere stijging
In de periode januari-augustus 2014 hebben 41.548 werkzoekende 50+’ers werk gevonden. Dat is 31% meer dan in dezelfde periode van 2013. De stijging van het totaal aantal werkvinders was in diezelfde periode 20%. Daaruit blijkt dat de ouderen het relatief goed doen op de arbeidsmarkt. Met het online magazine wil de uitzendbranche de kansen voor 50+’ers op de arbeidsmarkt verder vergroten.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.