Geplaatst door Pritle

Online vermogensbeheerder Pritle verslaat concurrenten tot ruim zes procent in eerste helft 2016

Amsterdam – Online vermogensbeheerder Pritle heeft twee kwartalen achtereen beter gepresteerd dan haar concurrerende profielfondsen van onder andere ABN AMRO, Kempen, NN Investment Partners (voormalig ING IM), Robeco en SNS. Het verschil per fonds liep het eerste halfjaar op tot 6,13 procent in het voordeel van Pritle. De fintech-onderneming biedt online geautomatiseerd vermogensbeheer waarbij het risico automatisch wordt afgebouwd naarmate het beleggingsdoel dichterbij komt.

Eerste halfjaar rendement van Pritle

Pritle heeft haar rendementen over het eerste half jaar vergeleken met de 22 grootste vrij verhandelbare profielfondsen van de grote banken en vermogensbeheerders in Nederland. Per profielfonds is de strategische weging naar risicovolle vermogenscategorieën als basis gebruikt ter vergelijking met een Pritle beleggingsportefeuille met hetzelfde risiconiveau. Het verschil per fonds liep in het eerste halfjaar op tot ruim zes procent in het voordeel van Pritle. Pritle deed het in vier van de 22 gevallen minder goed met 0,91 procent als grootste verschil ten opzichte van de concurrentie.

Zeven redenen waarom Pritle haar concurrenten heeft verslagen

In het eerste kwartaal presteerden de Pritle portefeuilles gemiddeld beter dan de portefeuilles van 14 van de 22 concurrenten. Het resultaat werd in het tweede kwartaal verder verbeterd waarbij 18 van de 22 profielfondsen werden verslagen. Het goede rendement kent zeven oorzaken. Pritle’s systematische beleggingsmethode waarbij emotie geen rol speelt is een belangrijk fundament van het beleid bij Pritle. Daarnaast spelen de lage kosten van de onderliggende indexfondsen, lage servicekosten, geen transactiekosten en geen bewaarloon een belangrijke rol. De spreiding van de beleggingsportefeuille over aandelen, obligaties, onroerend goed, grondstoffen en een geldmarktfonds in combinatie met een goede strategische regio- en sectorverdeling zorgen voor stabielere rendementen. In het tweede kwartaal werden de hoogste rendementen behaald binnen de categorieën grondstoffen en vastgoed. Europese aandelen lieten een licht negatief rendement zien, mede ingegeven door de Brexit perikelen. Dit onderstreept dat het belangrijk is om een goed gespreide beleggingsportefeuille te hebben. Thomas Bunnik, Pritle CEO en oprichter: “Wij zijn erg tevreden dat de goede rendementen van het eerste kwartaal verder zijn verbeterd in het tweede kwartaal. Dat is goed nieuws voor onze klanten.”

Eenvoudig vermogensbeheer

Pritle is het eenvoudige, voordelige en daarmee toegankelijke alternatief voor traditionele banken en andere vermogensbeheerders. Bunnik: “Die eenvoud komt enerzijds tot uiting in het gemak waarmee iedereen kan beginnen vanaf tien euro. Ook mensen met een klein budget die weinig tot geen ervaring hebben met beleggen. Daarnaast hebben we een systeem ontwikkeld waarmee we heel gericht naar ieder beleggingsdoel kunnen toewerken. Zoals geld voor de studie van de kinderen, een mooie vakantie, of bijvoorbeeld een extra potje voor de oude dag. We willen onze klanten inspireren om dromen waar te maken.” Dit jaar breidde Pritle haar dienstverlening uit naar België, Zwitserland en Oostenrijk.

Over Pritle

Pritle Holding B.V. is opgericht in 2014 door Thomas Bunnik (CEO), Stewart Bowers (CFO) en Azman Hamid (Legal & Risk Director) en heeft in 2015 Beleggingsonderneming Fundix N.V., de breedste fondsensupermarkt en grootste onafhankelijke online vermogensbeheerder van Nederland, overgenomen. Pritle bediende daarmee in één klap duizenden klanten met zo’n €100 miljoen vermogen. Dit jaar lanceerde Pritle haar dienstverlening in België, Zwitserland en Oostenrijk. Beleggingen van klanten zijn veilig ondergebracht bij Stichting Pritle, afgescheiden van de beleggingsdienstverlener conform richtlijnen van de AFM en DNB. De bestuurders en oprichters van Pritle en de Stichting Pritle zijn goedgekeurd door de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Pritle houdt haar hoofdkantoor in Amsterdam. Het team bestaat uit 32 nationale en internationale beleggings-, financiële en technologieprofessionals, juristen en econometristen.

www.pritle.com

“Investeer in een zonnige toekomst.”

*Voor een gedetailleerde vergelijking over het afgelopen kwartaal, zie https://www.pritle.com/nl/resultaten-1e-halfjaar-2016/