Geplaatst door Drydock B.V.

Ontdek producten die bij je passen met Shopmag.com

Shopmag.com, een persoonlijk shopping magazine, is vandaag gelanceerd. Gebruikers kunnen nu eenvoudig producten die bij hen passen ontdekken, bewaren, delen en kopen. Oprichters Rick Curé, Maarten de Smit en Mark Zijdemans denken dat de Nederlandse markt daar klaar voor is: “We zijn al gewend om online te winkelen, maar voor het fun-shoppen moest je tot nu toe ouderwets naar je lokale winkelcentrum. De komende jaren gaan we zien dat webshops zich meer zullen richten op de beleving tijdens het winkelen. Shopmag springt daarop in en creëert als het ware een online winkelstraat.”

Online winkelen is tot nu erg vraaggericht stelt Rick Curé: “De klant weet ongeveer wat hij wil kopen, de webshop zorgt voor een zo efficiënt mogelijk bestelproces en de transactie volgt.” Shopmag wil juist een nieuwe schakel zijn in de zogenaamde D-commerce: “Bij ons draait het om discovery; het ontdekken van nieuwe producten, door slimme algoritmes of door wat je vrienden bijvoorbeeld interessant vinden.”

Het concept van ontdekken op internet is niet geheel nieuw. Pinterest is al een platform dat gebaseerd is op het ontdekken van nieuwe dingen, maar Shopmag wil zich daar nadrukkelijk van onderscheiden. Rick Curé: “Shopmag onderscheidt zich van Pinterest door de pure focus op winkelen. Alle producten zijn te koop en belangrijker nog, uitsluitend bij webwinkels die in Nederland leveren.” Ook de gelijkenis met vergelijkingssites dringt zich op maar volgens Mark Zijdemans zijn dit ‘ouderwetse e-commerce’ spelers die zich puur focussen op het kopen van een product: “Het gaat ons om de oriëntatiefase die vooraf gaat aan het kopen of zelfs voordat je weet wat je nodig hebt.”

De werking van Shopmag.com is kinderlijk eenvoudig. In een speciaal ontworpen shopping feed krijgt de gebruiker productaanbevelingen, daarnaast zie je productsuggesties van mensen die jij volgt. Door het volgen van vrienden of anderen met een aansprekende stijl, wordt het online shoppen sociaal gemaakt. De suggesties in de shopping feed zullen steeds persoonlijker en relevanter worden. Hierdoor is Shopmag.com een interessante aanvulling op de populaire fashion- en gadget-blogs. Tevens kun je als gebruiker zelf actief producten ontdekken in een bepaalde richting (zoals tassen, broeken, audio & hifi, woonaccessoires en wintersport). Winkelen met tablet, telefoon of laptop lijkt minder sociaal, maar het tegendeel is waar benadrukt Maarten de Smit: “Online kun je interesse in bepaalde producten delen met al je vrienden; mensen die er veel meer toe doen dan vreemden in een winkelstraat. Het wordt dus veel relevanter en daarmee socialer.”