Geplaatst door LANCOM Systems

Oostenrijkse ruimtevaartorganisatie simuleert Marsmissie met netwerktechnologie van LANCOM

Als voorbereiding op toekomstige bemande Marsmissies simuleert de Oostenrijkse ruimtevaartorganisatie ÖWF (Österreichischer Weltraum Forum) voor de dertiende keer een expeditie naar Mars. De testlocatie voor de huidige AMADEE-20 missie bevindt zich in de Negev-woestijn in Israël. Netwerkcomponenten van de Duitse infrastructuurleverancier LANCOM Systems zorgen hierbij voor een soepele communicatie en stabiele datatransmissie op locatie. Vandaag zijn de zes astronauten begonnen aan de tweede helft van een drie weken durende isolatiefase.

Het is nog onduidelijk wanneer de eerste bemande missie naar Mars werkelijkheid zal worden. De voorbereidingen voor de reis naar de rode planeet zijn echter in volle gang. In het kader van het AMADEE-onderzoekprogramma simuleert de ÖWF om de twee à drie jaar een Marsexpeditie onder zo realistisch mogelijke omstandigheden. Sinds 2012 ondersteunt LANCOM Systems het onderzoeksteam met zeer robuuste radio- en netwerktechnologie van Duitse makelij.

Missiekritische infrastructuur
Voor de huidige expeditie in de Machtesch Ramon-krater in de Negev-woestijn vormt de LANCOM-hardware ook de basis voor de bedrijfskritische communicatie-infrastructuur ter plaatse. Hiervoor worden krachtige routers gebruikt en outdoor access points die tegen extreme klimaatomstandigheden kunnen en zijn bevestigd op fotostatieven. Met behulp van directionele radioverbindingen wordt zo een gebiedsdekkend WLAN gegenereerd. Zowel de communicatie tussen de astronauten als de datatransmissie naar het ‘basisstation’ verloopt via het draadloze netwerk.

Ruimtepak geeft vitale gegevens door
Sensoren in de ruimtepakken controleren continu vitale gegevens zoals het CO2- en zuurstofgehalte, de lichaamstemperatuur en de hartslag. Geïntegreerde WLAN-antennes aan de achterkant van de ruimtepakken delen de vitale gegevens en de live-video’s die zijn opgenomen door de helmcamera met het basisstation via WLAN. De gegevens van de 25 geplande wetenschappelijke experimenten zullen ook via het draadloze netwerk lopen.

Tot 31 oktober zal het astronautenteam – één vrouw en vijf mannen uit Oostenrijk, Duitsland, Israël, Spanje, Portugal en Dr. Thomas Wijnen uit Nederland – in volledige afzondering van de buitenwereld onderzoek verrichten met het oog op toekomstige Marsmissies. In totaal zijn meer dan 200 onderzoekers uit 25 landen betrokken bij de door ÖWF geleide internationale missie.

Meer informatie is beschikbaar op de AMADEE-20-website van het ÖWF: https://oewf.org/amadee-20/.