Percentage aankopen via shopping apps blijft vlucht nemen: Global Commerce Review van Criteo laat belang ‘mobile first’-strategie en data-inzichten zien

Amsterdam, 12 juni 2018 – Consumenten maken steeds meer gebruik van apps om mobiele aankopen af te ronden: 47% van de mobiele aankopen gebeurt in een app. Bovendien ligt de conversie in apps drie keer hoger dan de conversie in webshops. Dit blijkt uit de Global Commerce Review over Q1 2018, uitgevoerd door Criteo S.A. (NASDAQ: CRTO), marktleider in commerce marketing technologie.
“De retailindustrie blijft evolueren en innoveren. Daarbij zien we specifieke trends steeds vaker voorkomen, met name waar het gaat om apparaatvoorkeuren van consumenten en hun browse- en aankoopgedrag. Retailers die een shopping app hebben, zien dat deze voor een steeds groter deel van hun winst zorgt. Consumenten maken meer gebruik van hun mobiele telefoon om aankopen te doen. Het aankoopproces wordt versnipperd: consumenten oriënteren zich op verschillende apparaten en platformen voor ze tot een aankoop overgaan,” aldus Pepijn Breijder, Managing Director Benelux en Nordics bij Criteo. “Dat betekent dat bedrijven moeten werken aan een omnichannel marketingstrategie, waarbij gekeken wordt naar de diverse voorkeuren van klanten.”
Voor zo’n omnichannel strategie zijn inzichten uit data onmisbaar. En dat is voor veel bedrijven een uitdaging, omdat zij geen enorme databerg tot hun beschikking hebben. Internationale spelers als Amazon bewegen zich richting de Nederlandse markt, beschikken over een gigantische hoeveelheid data en hebben zo een grote voorsprong op kleinere, lokale retailers. Criteo helpt deze retailers met het Commerce Marketing Ecosysteem (CME): een oplossing voor retailers om data te kunnen delen, zodat ze veel grotere datasets gebruiken. Bovendien gebruikt het CME intelligente technologie om de data mee te analyseren en met succes in te zetten.
“Door samen te werken in een open ecosysteem, krijgen bedrijven eerlijke kansen en geven ze samen vorm aan de toekomst van commerce”, geeft Breijder aan. “Retailers moeten hun weg vinden in de steeds complexere buying journey van klanten. Het juiste inzicht in en gebruik van data helpt hen op weg bij het opzetten van de juiste omnichannel strategie.”
Het belang van zo’n strategie wordt onderstreept door de uitkomsten van de meest recente Global Commerce Review. Retailers die on- en offline data combineren, hebben meer dan vier keer zoveel verkoopgegevens tot hun beschikking om strategieën op te baseren. Bovendien zijn omnichannel klanten goed voor 27% van het totale aantal verkopen, terwijl slechts 7% van de klanten omnichannel klant is.
Door gebruik te maken van diverse verkoopkanalen, slim in te spelen de groeiende trend van shopping apps en data over verschillende platformen met elkaar te combineren, kunnen retailers optimaal profiteren van het veranderende retail landschap. Breijder: “De juiste omnichannel marketingstrategie stelt zelfs relatief kleine ondernemers in staat een sterk gepersonaliseerde ervaring te creëren, die zich vertaalt in een optimale conversie naar transacties. Zo kunnen lokale retailers wedijveren met internationale spelers.”
Over de Global Commerce Review
De Global Commerce Review is gebaseerd op de analyse van individueel browsegedrag en aankoopgegevens van de klanten van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen gedurende het eerste kwartaal (Q1) van 2018. Bekijk onze dynamische wereldkaart voor een wereldwijd overzicht en aanvullende lokale inzichten op www.criteo.com/insights/global-commerce-review-map/
About Criteo
Criteo (NASDAQ: CRTO) the leader in commerce marketing, is building the highest performing and open commerce marketing ecosystem to drive profits and sales for retailers and brands. 2,700 Criteo team members partner with over 18,000 customers and thousands of publishers across the globe to deliver performance at scale by connecting shoppers to the things they need and love. Designed for commerce, Criteo Commerce Marketing Ecosystem sees over $600 billion in annual commerce sales data.
For more information, please visit www.criteo.com.
Over Criteo
Criteo (NASDAQ: CRTO), toonaangevend in commerce marketing, bouwt aan het beste open commerce marketing ecosysteem voor retailers en merken. 2,700 Criteo-medewerkers werken wereldwijd samen met 18,000 klanten en duizenden uitgeverijen om online shoppers in contact te brengen met de producten die ze willen én nodig hebben. Het Criteo Commerce Marketing Ecosystem is ontwikkeld voor commerce en overziet jaarlijks meer dan 600 miljard dollar aan commerce sales data.
Meer informatie vindt u op www.criteo.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.