Industry Wire

Geplaatst door picnic

Picnic levert woensdag eerste boodschappen in Alkmaar

Alkmaar, 25 februari 2019 – Online supermarkt Picnic bezorgt woensdag 27 februari de eerste boodschappen bij de inwoners van Alkmaar thuis. Al ruim tien procent van de Alkmaarders heeft zich aangemeld via de Picnic-app. Afgelopen zondag konden 250 aanstaande klanten hun nieuwsgierigheid alvast bevredigen met een kijkje in de hub aan de Robbenkoog 27.

Alkmaar is na Amsterdam en Hoofddorp de derde Noord-Hollandse stad waar de websuper de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs bezorgt. De uitbreiding naar Alkmaar is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat meer bezorgt in Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Venlo en dat afgelopen jaar ook in diverse Brabantse steden van start ging. Het afgelopen jaar steeg het aantal klanten naar ruim 275.000 in 70 Nederlandse steden.

Picnic werkt veel samen met lokale ondernemers en is daarom op zoek naar een Alkmaarse kaasboer die zich bij de websuper wil aansluiten. Enthousiaste kaasmakers kunnen contact opnemen via trading@teampicnic.nl.

Ruim 5000 aanmeldingen

“Doordat we het afgelopen jaar ons bezorggebied in Amsterdam stapje voor stapje hebben uitgebreid, merk je dat Picnic inmiddels ook in het noorden van Noord-Holland geen onbekend begrip meer is”, vertelt medeoprichter van Picnic Michiel Muller. “Inmiddels hebben we al ruim 5000 aanmeldingen van Alkmaarse klanten en na de open dag van zondag zien we dat aantal alleen maar sneller toenemen.”

In totaal gaat het om ruim 50.000 Alkmaarse huishoudens die van de diensten van de online supermarkt gebruik kunnen maken. Iedereen die op de wachtlijst staat wordt gefaseerd toegelaten. “Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn”, aldus Muller.

Drukbezochte open dag

Tijdens de open dag aan de Robbenkoog konden de nieuwsgierige Alkmaarders tussen 11.00 en 14.00 uur ervaren hoe het logistieke proces van Picnic eruitziet. Zo waren er rondleidingen, waarbij ‘runners’ (zoals de bezorgers in Picnic-taal worden genoemd) uitlegden welke stappen zij allemaal zetten. Dat gaat van het aantrekken van veiligheidsschoenen, het ontvangen van informatie over de bezorgroute, de teambespreking, tot het efficiënt scannen en inladen van de producten.

Dankzij het mooie weer was er ook veel animo om zelf een ritje te maken in een van de elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt. Bezoekers die erin slaagden hun wagentjes goed te besturen en in te parkeren namen vol trots hun runner-diploma in ontvangst. Voor kinderen was er onder andere een elektrisch Pinic-wagentje dat was omgebouwd tot ballenbak ‘Bally’ en een opblaasbaar luchtkasteel ‘Bouncy’.

Duurzame bezorging
Picnic gaat woensdag voor het eerst de weg op om met 8 elektrische bezorgwagentjes en 25 bezorgers de boodschappen af te leveren bij de Alkmaarders. Eind van het jaar moeten deze aantallen zijn gegroeid naar 20 bezorgwagentjes en 60 bezorgers.

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.

Over Picnic
Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht