Picnic wordt onderdeel van prijswinnend milieu-initiatief

Amsterdam, 14 juli 2016 – Websuper Picnic maakt vanaf vandaag deel uit van het initiatief Green Deal ZES (Zero Emission Stadslogistiek) en levert zo een bijdrage aan het emissievrij bevoorraden van steden. Dit initiatief van de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu heeft als doel om in 2025 meer te transporteren met minder bewegingen en minder emissies. Picnic bezorgt sinds de start negen maanden geleden alleen met compacte, elektrische bezorgautootjes.
Deelnemers aan de Green Deal ZES testen niet alleen nieuwe praktische logistieke oplossingen uit, maar ook combinaties van nieuwe technologieën, publiek-private samenwerkingen en aangepaste regelgeving. De Topsector Logistiek helpt bij het ontwikkelen van innovatieve stadslogistiek, iets dat een mooi Nederlands exportproduct zou kunnen worden. Green Deal ZES won onlangs op de Innovation Expo in Amsterdam de Green Deal Awards 2016. De jury roemt de het initiatief om zijn lef en visie en omdat het het onderwerp stadsdistributie nieuw leven heeft ingeblazen.
Elektrische autootjes
“Door de groei van e-commerce hebben wij actief gezocht naar een oplossing voor emmissievrije stadslogistiek”, stelt mede-oprichter van Picnic Joris Beckers. “Voor ons ligt die in onze zelf ontwikkelde compacte, elektrische autootjes waarmee we naar onze klanten rijden. Daarnaast kijken we of we ook voor andere partijen kunnen bezorgen of ophalen, zodat het aantal vervoersbewegingen verder wordt gereduceerd.”
De deelnemers aan de Green Deal ZES onderzoeken via regionale pilots hoe het transport beter georganiseerd kan worden, hoe nieuwe voertuigtechnologie toegepast kan worden en welke innovatieve logistieke oplossingen verder uitgewerkt moeten worden. De deelnemende overheden onderzoeken welke ruimte daarvoor gemaakt kan worden in beleid en regelgeving.
Over Picnic
In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.
Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.