Geplaatst door TU Delft

Position paper: AI als versneller van de energietransitie

Een significante bijdrage leveren aan het creëren van kansen voor een CO2-vrij energiesysteem, daar werken meer dan 150 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid aan binnen de Nederlandse AI coalitie. De werkgroep Energie en Duurzaamheid heeft samengewerkt aan het position paper ‘AI als versneller van de energietransitie‘ waarin de kansen voor een CO2-vrij energiesysteem uiteen worden gezet. Onderzoekers van de TU Delft hebben in de kerngroep een actieve bijdrage geleverd aan deze agenda.

Volgens Mathijs de Weerdt, voorzitter van de werkgroep Energie en Duurzaamheid, vormt het position paper een leidraad voor AI-onderzoek en -innovatie binnen de energiesector. Het paper dient tevens als kapstok om samen met stakeholders in de sector te werken aan de ambitie om de energietransitie te versnellen.

Nederland wil in de komende tien jaar grote stappen zetten om de hoeveelheid geproduceerde hernieuwbare energie en de elektrificatie van de warmtevraag en mobiliteit te stimuleren. Deze wens vereist een complete en zeer complexe omslag in het energiesysteem. Hierbij is er in Nederland veel aandacht voor betrokkenheid van de regio’s en de verschillende belanghebbende partijen in deze transitie. Dit verhoogt de complexiteit in de besluitvorming. Artificiële Intelligentie (AI) kan een belangrijke bijdrage leveren aan het versnellen van deze energietransitie.

Mathijs

Ambitie werkgroep
De werkgroep Energie en Duurzaamheid heeft de ambitie de energietransitie in Nederland te versnellen met behulp van AI. Het position paper beschrijft een langetermijnvisie op de kansen en innovatie-opgaven voor AI om bij te dragen aan de energietransitie. Hierbij wordt niet voor een specifiek scenario of specifieke visie gekozen, maar gekeken naar de verschillende mogelijkheden, afgeleid van onder andere de integrale kennis- en innovatieagenda voor de energietransitie. Het position paper ‘AI als versneller van de energietransitie’ dient onder meer als basis voor discussies met stakeholders en voor het definiëren van calls en de vorming van consortia, bijvoorbeeld in het kader van het AiNed Investeringsprogramma.