Industry Wire

Privacy op het werk, hoe regel je dat?

Amsterdam, 27 oktober 2014 – Op basis van wereldwijd onderzoek naar privacy, onder meer dan 10.000 kantoormedewerkers van grote bedrijven in 14 landen, heeft Steelcase vijf verschillende manieren onderscheiden waarop kantoorwerkers privacy voor zichzelf trachten te bewerkstelligen. Privacy die ze nodig hebben om taken uit te voeren waarbij een hoge mate van concentratie is vereist, om zaken te kunnen laten bezinken en te reflecteren of simpelweg om nieuwe energie op te doen.

Privacy is een universele basisbehoefte die zich ook uitstrekt tot op de werkvloer. Vrijwel iedere kantoorwerker heeft behoefte aan een rustige, private werkplek waar ze gedurende de werkdag met regelmaat ongestoord en geconcentreerd kunnen werken. Privacy op de werkvloer valt op te telen in ‘informational privacy’ en ‘stimulation privacy’. Bij informational privacy gaat het om de mogelijkheid om persoonlijke informatie voor anderen af te schermen, bij stimulation privacy betreft het mogelijkheden om storende omgevingsinvloeden te voorkomen of te beperken. De wijze waarop mensen privacy nastreven is afhankelijk van iemands persoonlijkheid, gemoedstoestand en de taken die hij op dat moment moet uitvoeren.

De onderzoekers van Steelcase onderscheiden vijf verschillende manieren waarop kantoorwerkers privacy nastreven:

Strategic anonymity (strategische anonimiteit) – Voor een bepaalde periode ‘onbekend’ of  ‘onzichtbaar’ zijn om normale sociale afleidingen en onderbrekingen te vermijden. Voorbeelden van strategic anonumity zijn in een café of andere openbare ruimte werken en onder een aangenomen identiteit participeren in een online discussie.

Selective exposure (selectieve openheid) – Zeggenschap houden over wat anderen van je zien en weten door selectief te zijn in je gedragingen en de informatie die je deelt. Voorbeelden van selective exposure zijn in plaats van video conferencing een telefoongesprek voorstellen, terughoudend zijn in de zaken die je online deelt via social media en persoonlijke items die je wel of niet op je werkplek toont.

Entrusted confidence (wederzijds vertrouwen) – Vertrouwelijke of persoonlijke informatie delen binnen een relatie die is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Voorbeelden van entrusted confidence zijn persoonlijke informatie delen met een collega en een functioneringsgesprek met je manager.

Intentional shielding (bewuste afscherming) –Jezelf afsluiten voor de zienswijzen van anderen om te voorkomen dat je denkpatroon of gedrag daardoor wordt beïnvloed. Voorbeelden van intentional shielding: het dragen van koptelefoons, je beeldscherm wegdraaien voor anderen, met je rug naar collega’s zitten.

Purposeful solitude (fysiek solitair) – Je fysiek afzonderen van collega’s om je te kunnen concentreren, uiting te geven aan emoties, zaken te reflecteren, privéaangelegenheden af te handelen of nieuwe energie op te doen. Voorbeelden van purposeful solitude zijn een privéruimte opzoeken, naar buiten gaan of in de verste hoek van een ruimte plaatsnemen.

Omdat de manier waarop mensen privacy nastreven per individu verschilt, zou iedere werkgever eigenlijk een kantooromgeving moeten bieden die alle vijf bovengenoemde privacy-uitingen ondersteunt. Volgens Chris Congdon, director research communictions bij Steelcase, betekent dit dan ook niet dat we terug moeten naar alleen maar individuele, afgesloten kantoren: ‘Het gaat veel meer om de mogelijkheid die iemand heeft om zelf een werkplek te kiezen en zo zeggenschap uit te oefenen over het niveau van information- en stimulation privacy. Een kenniswerker voert gedurende een werkdag doorgaans verschillende soorten taken uit en zal normaal gesproken door de dag heen verschillende gemoedstoestanden doorlopen. Op basis hiervan zal hij het ene moment de voorkeur geven aan een samenwerkplek en een andere keer aan een concentratiewerkplek. Voor het welzijn van de medewerkers en het innovatievermogen van een organisatie is het belangrijk dat er een goede balans bestaat tussen samenwerkplekken en plekken waar medewerkers zich terug kunnen trekken.’

###

Over Steelcase
Al meer dan honderd jaar ondersteunt Steelcase Inc. toonaangevende bedrijven wereldwijd bij het creëren van geweldige ervaringen, daar waar het werk gebeurt. Steelcase en de aan Steelcase gelieerde merken, waaronder Steelcase en Coalesse, bieden een uitgebreid portfolio van meubilair, producten en diensten gericht op het zo goed mogelijk benutten van het menselijk potentieel en het vergroten van de sociale, economische en ecologische duurzaamheid. Steelcase heeft een wereldwijde dekking via een netwerk van kanalen, inclusief meer dan 800 dealers. Steelcase is wereldwijd actief, marktleider en beursgenoteerd en behaalde over het boekjaar 2014 een jaaromzet van $ 3,0 miljard. Meer informatie vindt u op www.steelcase.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht