Geplaatst door Red Hat

Red Hat maakt resultaten vierde kwartaal en boekjaar 2016 bekend

Amsterdam, 23 maart 2016 – Red Hat, Inc. (NYSE: RHT), leverancier van opensourceoplossingen, heeft de resultaten bekend gemaakt van het vierde kwartaal en van het boekjaar 2016 dat afliep op 29 februari 2016.

“De toenemende mate waarin grootzakelijke bedrijven kiezen voor hybride cloudinfrastructuren en opensourcetechnologieën zorgde voor deze goede resultaten. Dit vierde kwartaal is het 56e opeenvolgende kwartaal van omzetgroei, wat leidt tot een jaaromzet van meer dan $2 miljard”, aldus Jim Whitehurst, president en chief executive officer van Red Hat. “Klanten willen technologieën die de ontwikkeling, implementatie en life-cycle management van applicaties in hybride cloudomgevingen moderniseren. Veel klanten vertrouwen op Red Hat voor zowel de infrastructuur als de applicatieontwikkelplatformen om hun zakelijke applicaties in fysieke, virtuele, private en publieke cloudomgevingen veilig en consistent te laten draaien.”

“Het vierde kwartaal was een sterke afsluiting van het boekjaar, en overtrof onze verwachtingen. We realiseerden een omzetgroei van meer dan 20 procent op basis van constante valuta in elk kwartaal. Deze prestaties zorgden ook voor een record backlog van $2,13 miljard, 15 procent meer dan het voorgaande jaar. Het biedt ons waardevol inzicht in toekomstige inkomsten”, aldus Frank Calderoni, executive vice president, operations en chief financial officer van Red Hat. “Ons business momentum zorgde ook voor een record aan jaarlijkse cash flow van $716 miljoen, een stijging van 15 procent.

De totale omzet in het vierde kwartaal bedraagt $544 miljoen, een toename van 17 procent in U.S. dollars ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, of 21 procent op basis van constante valuta. De omzet afkomstig uit abonnementen bedraagt $480 miljoen, 18 procent meer in U.S. dollars dan een jaar eerder, of 22 procent op basis van constante valuta. De omzet afkomstig uit abonnementen in het kwartaal was 88 procent van de totale omzet.

Voor het hele boekjaar komt de omzet uit op $2,05 miljard, een toename van 15 procent in U.S. dollars ten opzichte van het voorgaande jaar, of 21 procent op basis van constante valuta. De omzet afkomstig uit abonnementen bedraagt $1,80 miljard, 16 procent meer in U.S. dollars dan een jaar eerder, of 22 procent op basis van constante valuta.

Het GAAP operating income voor het vierde kwartaal bedraagt $72 miljoen, een stijging van 6 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Na aanpassing van diverse vergoedingen en kosten bedraagt het non-GAAP operating income $124 miljoen, 13 procent meer dan een jaar eerder. De GAAP operating marge bedraagt 13,2 procent en de non-GAAP operating marge 22,9%.

GAAP operating income
voor het boekjaar 2016 is $288 miljoen, een stijging van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Na aanpassing van diverse vergoedingen en kosten bedraagt de non-GAAP operating income voor het boekjaar 2016 $484 miljoen, een stijging van 16 procent ten opzichte van een jaar eerder. De non-GAAP operating income voor het hele boekjaar is $484 miljoen, 16 procent meer dan het voorgaande jaar. De GAAP operating margin bedraagt 14,0 procent in het boekjaar 2016 en de non-GAAP operating marge 23,6 procent.

Het GAAP net income in het vierde kwartaal komt uit op $53 miljoen, of $0,29 per aandeel tegen $48 miljoen, of $0,26 per aandeel in dezelfde periode een jaar eerder. Na correctie voor diverse vergoedingen en kosten bedraagt het net income volgens de non-GAAP methode in het verslagkwartaal $97 miljoen, of $0,52 per aandeel tegen $81 miljoen, of $0,43 per aandeel in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De GAAP nettowinst voor het hele boekjaar komt uit op $199 miljoen, ofwel $1,07 per aandeel, tegen $180 miljoen, of $0,95 per aandeel in het voorgaande boekjaar. Berekend volgens de non-GAAP methode komt de nettowinst voor het hele boekjaar uit op $355 miljoen, of $1,91 per aandeel, tegen $303 miljoen of $1,60 per aandeel in het voorgaande boekjaar. Dit betreft het resultaat na diverse vergoedingen en kosten.

De operating cash flow komt het vierde kwartaal uit op $247 miljoen, een toename van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder. De operating cash flow voor het boekjaar 2016 bedraagt $716 miljoen, een toename van 15 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar.

Voor meer informatie, zie: http://www.redhat.com/en/about/press-releases/red-hat-reports-fourth-quarter-and-fiscal-year-2016-results

Over Red Hat
Red Hat staat wereldwijd aan de top als softwareleverancier van opensourceoplossingen. Met een community gedreven benadering biedt Red Hat een betrouwbare en high-performance cloud, Linux, middleware, storage en virtualisatietechnologieën. Daarnaast biedt Red Hat ondersteuning, training en consultancy. Als de verbindende factor in een wereldwijd netwerk van enterprises, partners en open source communities helpt Red Hat essentiële en innovatieve technologieën te creëren die groei faciliteren en klanten voorbereiden voor de toekomst. Kijk voor meer informatie op: www.redhat.com.