Op 11 oktober vond het iBestuur-symposium ‘Goed opdrachtgeverschap’ plaats. Hoogtepunt van het evenement was de eerste uitreiking van de iBestuur Prijs voor de beste ICT-opdrachtgevers binnen de overheid. Rijkswaterstaat pakte maar liefst 2 van de 4 prijzen.

Met de prijzen benadrukt het platform iBestuur het belang van goed opdrachtgeverschap. Er waren prijzen in 4 categorieën:

1. Samenwerking, communicatie en organisatie
  2. Opdrachtverstrekking, inkoopproces, planmatig werken en acceptatiecriteria
  3. Capaciteit, deskundigheid en kwaliteit
  4. Kwaliteitsmanagement, risicobeheersing en audits

Rijkswaterstaat pakte de prijs in de eerste en de laatste categorie. We namen de prijzen in ontvangst in het bijzijn van 125 aanwezigen. Deels vertegenwoordigers van publieke opdrachtgevers en deels vertegenwoordigers van opdrachtnemers in de ICT-markt.

Trots op de Marktvisie

Jaap Slootmaker, CFO van Rijkswaterstaat, nam de prijs in ontvangst voor ‘Samenwerking, communicatie en organisatie’. Dat deed hij namens directeur-generaal Michèle Blom. In zijn dankwoord benadrukte Slootmaker dat Rijkswaterstaat in de sector Grond- Weg- en Waterbouw veel geleerd heeft op het vlak van samenwerking, communicatie en organisatie. “We mogen trots zijn met de Marktvisie, die inmiddels is ondertekend door een aantal publieke opdrachtgevers en veel opdrachtnemers. Samenwerking, communicatie en organisatie is precies waar het in de Marktvisie om draait. Ik ben daarom erg blij met de prijs in deze categorie.”

Opsteker voor iedereen

De prijs in de categorie ‘Kwaliteitsmanagement, risicobeheersing en audits’ werd in ontvangst genomen door Ton van der Veen, directeur bedrijfsvoering en inkoop. Van der Veen: “Mijn beeld is dat de Marktvisie enorm heeft bijgedragen aan de waardering die vanmiddag aan Rijkswaterstaat is gegeven en dat wil ik graag met iedereen delen. Want het is wat mij betreft een opsteker voor ons allemaal!” CIO Perry van der Weyden volgde de uitreiking via Skype. Hij benadrukte dat het belangrijk is om te investeren in het vakmanschap van de medewerkers: “Zorg dat je een goede opdrachtgever bent en weet waar je het over hebt.”

Overige winnaars

Naast Rijkswaterstaat ontvingen ook de RDW en de Belastingdienst een prijs. RDW kreeg de prijs voor ‘Opdrachtverstrekking, inkoopproces, planmatig werken en acceptatiecriteria’. En de Belastingdienst kreeg de prijs voor ‘Capaciteit, deskundigheid en kwaliteit’.