Geplaatst door Rocket Lawyer

Rocket Lawyer maakt het recht voor iedereen toegankelijk en brengt nieuwe cliënten naar advocaten

Juridische dienstverlening is niet voor iedereen betaalbaar. Dat is een groot probleem, want volgens onderzoek van Kantar TNS heeft driekwart van de Nederlandse bevolking al eens met een juridisch probleem te maken gehad. In april 2017 lanceerde Rocket Lawyer Nederland een bètaversie van hun online dienstverlening. Het platform stelt ondernemers en particulieren in staat om online juridische documenten op maat te maken en vragen te stellen aan advocaten. De resultaten liegen er niet om: in een paar maanden hebben meer dan 150.000 particulieren en ondernemers de website van Rocket Lawyer geraadpleegd.
Van de particulieren heeft 51% nog nooit een advocaat geraadpleegd of zou dit niet doen. De twijfel over de meerwaarde, kosten en complexiteit worden daarbij veelvuldig als redenen genoemd. Ook bleek uit het onderzoek dat rechtzoekenden, met name jongeren, een sterke voorkeur hebben om juridische problemen online op te lossen.
Volgens marketingmanager Marijn Ides is dit precies de reden waarom Rocket Lawyer voet op Nederlandse bodem heeft gezet. “Daarnaast is onze online dienstverlening uitermate geschikt voor de zelfredzame Nederlander. We doppen nu eenmaal graag onze eigen boontjes. Het platform van Rocket Lawyer biedt hiervoor de mogelijkheid door bezoekers aan de hand te nemen en in staat te stellen hun kwesties op te lossen en problemen te voorkomen. Dat ons platform aansluit bij de behoeftes van onze bezoekers blijkt uit het feit dat meer dan 95% van hen ons aanbeveelt bij familie, vrienden en collega’s. In complexe gevallen bieden we onze leden de mogelijkheid kosteloos of tegen een gereduceerd tarief een aangesloten advocaat te raadplegen.”
Ook 75% van het MKB is al eens tegen een juridisch probleem aangelopen. Het overgrote deel hiervan heeft hulp nodig met algemene voorwaarden, arbeidscontracten en samenwerkingsovereenkomsten. Hoewel deze contracten complex en onmisbaar zijn, geeft 61% van de ondernemers aan nooit een advocaat te raadplegen en dat ook niet van plan te zijn. Ook zij zien er het nut niet van in en zijn bang voor hoge kosten.
Rocket Lawyer speelt hierop in door betaalbare prijzen te hanteren en vooraf duidelijkheid te geven over de kosten. Iedereen krijgt de mogelijkheid om de dienst de eerste 7 dagen gratis te proberen met een proeflidmaatschap. Daarna krijg je voor €39,90 per maand onbeperkt toegang tot circa 100 verschillende documenten en kun je bovendien gratis juridisch advies inwinnen bij aangesloten advocaten. Ook kun je een op maat gemaakt document los kopen voor €19,90.
Over Rocket Lawyer
Rocket Lawyer is een online juridische dienstverlener die de toegang tot het recht voor iedereen gemakkelijk en betaalbaar maakt. Rocket Lawyer is in 2008 opgericht en is met meer dan 17 miljoen klanten een van de meest geraadpleegde juridische dienstverleners ter wereld, met activiteiten in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje en Nederland.
Rocket Lawyer werkt in Nederland samen met Sdu, onderdeel van de ELS Groep en een van de grootste juridische uitgevers ter wereld. Deze samenwerking garandeert dat de aangeboden documenten betrouwbaar en actueel zijn. Daarnaast werkt Rocket Lawyer Nederland samen met advocaten die op diverse rechtsgebieden actief zijn. Deze advocaten staan allen ingeschreven op het tableau van de Nederlandse orde van advocaten. Kijk voor meer informatie op rocketlawyer.nl.