Industry Wire

Geplaatst door Kraakdecrisis

Roodkappje: ook na corona fair en lokaal kopen

Amsterdam, 30 april 2020 – Het team van sociaal ondernemer Hooman Nassimi doet met het initiatief ‘Roodkappje’ mee aan #kraakdecrisis, de grootste nationale crowdsourcing voor een duurzamer en socialer Nederland. Deelnemers van #kraakdecrisis maken kans op funding en professionele begeleiding om hun initiatief door te ontwikkelen en bij te dragen aan een veerkrachtige economie. Onder de drie finalisten wordt een startkapitaal van 40.000 euro verdeeld*.

Roodkappje is een platform waar marktkramen, groenteboeren en kleine horeca eenvoudig producten online kunnen aanbieden die lokale vrijwilligers vervolgens bezorgen. Het platform was een van de winnende ideeën van de innovatiemarathon ‘Hack the Crisis’ die plaatsvond op 4 en 5 april. “In 48 uur heb ik met mijn team gewerkt aan een concrete oplossing voor de coronacrisis”, zegt Hooman. “Wij richtten ons op het probleem van de tienduizend microfood leveranciers die op dit moment enorme omzet verliezen. Dit komt simpelweg doordat – in tegenstelling tot de grote platforms en supermarktketens – veel van die kleine bedrijven niet online te vinden zijn. Tegelijkertijd is er veel goodwill van onwijs veel mensen die tijdens de crisis iets goeds willen doen. Met Roodkappje koppelen we die twee zaken; we helpen winkeliers producten online te zetten, verzamelen lokale orders en zoeken vrijwilligers die willen helpen met de bezorging. Met behulp van #kraakdecrisis hopen we Roodkappje op te schalen. We willen een tool aanbieden waarmee producten lokaal en fair worden verkocht, ook na de crisis.”

#Kraakdecrisis
#Kraakdecrisis is opgestart door een groep jonge ondernemers die de coronacrisis zien als hét momentum om sterker uit de crisis te komen dan ooit tevoren. Met de crowdsourcing worden bestaande en nieuwe initiatieven verzameld die onze maatschappij structureel duurzamer en socialer maken en tegelijkertijd de werkgelegenheid stimuleren. De initiatieven spelen in op (een van) de volgende trends: CO2-reductie, zorgzaamheid en circulariteit.

Via kraakdecrisis.nl kunnen deelnemers tot en met 3 mei hun initiatief indienen. Het publiek en de experts van #kraakdecrisis kiezen vervolgens de tien beste inzendingen. Zij gaan in vijf dagen onder begeleiding van PwC consultants en experts bij Frisse Blikken hun concept doorontwikkelen. Na deze week maken de initiatieven kans op een goldticket voor de Dutchtainable Blitzscale en coaching van Talent voor Transitie. De finalisten pitchen op 8 mei om 20:00u hun concept tijdens een openbare livestream. De jury, bestaande uit financiers, succesvolle ondernemers en experts op het gebied van duurzame verdienmodellen, kiest vervolgens de drie beste initiatieven en maakt direct de winnaar(s) bekend.

Van 27 april tot en met 3 mei is het mogelijk jouw stem uit te brengen op het beste initiatief voor een veerkrachtig Nederland. Wil je graag stemmen op de Roodkappje of ben je benieuwd wat voor initiatieven nog meer zijn ingediend? Kijk dan op: https://www.kraakdecrisis.nl/deelnemers

*Aan het uitkeren van het startkapitaal zitten een aantal voorwaarden. Bekijk hiervoor kraakdecrisis.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht