Geplaatst door NEP

Rotterdamse podia rechtstreeks verbonden met NEP op Media Park Hilversum

Hilversum, 27 oktober 2017 — Vanaf heden is het mogelijk live televisie te maken vanuit Rotterdam; vrijwel alle grote podia in de stad zijn middels een hoogwaardige directe glasvezelverbinding aangesloten op de faciliteiten van NEP The Netherlands, op het Media Park in Hilversum. Naast razendsnelle connectiviteit met vele locaties en datacenters wereldwijd, hebben de locaties daardoor indien gewenst toegang tot alle broadcast services, zoals complete regie, live televisie, streaming, frame chase montage, live encodering, Video on Demand en second screen applicaties. Dit biedt de stad Rotterdam veel kansen.
De glasvezelverbinding tussen de stad Rotterdam en NEP is gerealiseerd door Glazen-Maas, het glasvezelnetwerk binnen de gemeente Rotterdam. NEP bouwde deze innovatieve dienstverlening over glasvezel op met haar in-huis ontwikkelde apparatuur tussen de locaties Ahoy en Hilversum. Tijdens uitgebreide testen zijn er cameraopnames gemaakt op locatie Ahoy, die uncompressed zonder vertraging middels een 100 Gb verbinding naar het NEP LiveCenter (Master Control Room). Het LiveCenter beschikt over een directe koppeling met studio’s, regiewagens, grote verbindingscentra, montage- en productieomgeving. Dit betekent dat een live-registratie over grote afstand (128 km) kan worden gedaan terwijl de regie in Hilversum plaatsvindt.
“Deze connectiviteit tussen Hilversum en Rotterdam geeft een andere dimensie aan het aanbod in het medialandschap. Waar voorheen alleen Amsterdam direct over een glasvezel naar Hilversum kon uitzenden is dit nu ook mogelijk vanuit Rotterdam – en dan direct groots, vanaf heel veel locaties. Het grote voordeel van een glasvezelverbinding is dat er op locatie geen straalwagen en geen regie meer nodig is. Alles kan snel worden opgebouwd.” aldus Rob Roos, Mediaring Rotterdam.
Over NEP The Netherlands
NEP voorziet haar opdrachtgevers van de technologie, de mensen en de knowhow die het mogelijk maken de grootste evenementen ter wereld te produceren en distribueren. Het mediatechnologiebedrijf is wereldmarktleider op het gebied van outsourced productieoplossingen en levert verschillende producten en diensten voor remote- en cloud productie, studioproductie, playout, video display, host broadcasting, postproductie, media asset management, Digital Media Services en end-to-end OTT oplossingen. Meer informatie: www.nepworldwide.nl
Stichting Mediaring Rotterdam
Stichting Mediaring Rotterdam is een initiatief van de gemeente Rotterdam en heeft tot doel de culturele instellingen binnen de gemeente een technologische aanvulling te geven waardoor nieuwe vormen van kunst en cultuur mogelijk zijn.

Glazen-Maas
Glazen-Maas is het glasvezelnetwerk binnen de gemeente Rotterdam. De meeste culturele instellingen, zoals het Luxor theater, Ahoy en De Doelen zijn op het glasvezelnetwerk aangesloten.