Industry Wire

Geplaatst door Universiteit Twente

Schoolkinderen helpen UT bij onderzoek

Honderd basisschoolkinderen ontdekken komende maandag en dinsdag (11 en 12 januari) de creatieve mogelijkheden van nieuwe technologieën op de Universiteit Twente. De kinderen maken tijdens deze ‘tech-test’ in het DesignLab kennis met zo’n 15 verschillende projecten, zoals een serious game voor het leren omgaan met geld, het programmeren van een robot, een muziekspel, creatief knikkerspel en app om verstandig te internetten. De ervaringen van de kinderen worden gemeten en dragen bij aan diverse ontwerp- en onderzoeksprojecten van medewerkers en studenten van de UT.  

Een groot deel van de producten is ontworpen door studententeams van drie verschillende opleidingen: Creative Technology, Technische Informatica en Bedrijfsinformatietechnologie. “Zij zijn twee maanden geleden op pad gestuurd met de opdracht iets nieuws te ontwerpen waarin gebruikerservaring centraal staat”, vertelt Dennis Reidsma, onderzoeker en docent binnen de opleiding Creative Technology. “Tijdens deze twee dagen onderzoeken zij in welke mate hun ontwerp aansluit bij kinderen.”

Tikkertje 2.0

Het bezoek van de groepen 6 en 7 van de Constantijnschool (Rijssen) en de ESV (Enschede) wordt georganiseerd door de vakgroep Human Media Interaction van de UT. De onderzoekers benutten het moment om enkele creatieve en technologische producten te evalueren, zoals Tikkertje 2.0 (Socially adaptive interactive playground) van promovendi Robby van Delden en Alejandro Moreno. Bij dit project hangen aan het plafond twee projectoren die een speelveld van zo’n vijf bij vijf meter creëren. Vier Xbox 360-Kinectsensoren registreren je bewegingen. De onderzoekers kijken naar mogelijkheden om kinderen meer aan het bewegen te krijgen, maar ze willen ook het gedrag van kinderen analyseren en kijken hoe ze reageren als het systeem een interventie pleegt.

Ook andere Nederlandse en Europese onderzoeksprojecten van onderzoekersconsortia COMMIT, EASEL en SQUIRREL worden geëvalueerd met kinderen van wie de ouders hiervoor toestemming hebben gegeven.

Ervaringen van kinderen erg nuttig

“Deze dagen zijn voor onze onderzoeksgroep erg nuttig, omdat we veel onderzoek doen naar nieuwe interactieve technologie voor kinderen, gericht op leer- en spelervaringen”, zegt Reidsma. “In het DesignLab testen we tijdens dit bezoek ons onderzoek en proberen onze studenten veel nieuwe dingen. Daar leren wij vervolgens van. De resultaten van onderzoek op het gebied van spel, leren en technologie moeten leiden tot nieuwe inzichten en ontwikkelingen die uiteindelijk thuis of op school zullen landen”, besluit Reidsma.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht