Industry Wire

Geplaatst door Sellforte

Sellforte haalt €4M aan groeikapitaal op om wetenschappelijke inzichten toe te passen in marketing

Helsinki, Finland (23 maart 2021) Sellforte, een door AI aangedreven marketingoptimalisatie-platform, heeft €4M aan kapitaal opgehaald. Een groot deel hiervan is afkomstig van Sonae IM, maar ook Bonnier Ventures en Icebreaker.vc hebben hun aandeel in de financieringsronde. Het bedrijf zal het kapitaal gebruiken om nieuw talent aan te nemen, om R&D voor verdere productontwikkeling op te schalen en de activiteiten op internationaal niveau verder uit te breiden.

De complexiteit van het meten van marketingeffectiviteit is in de loop der jaren toegenomen, aangezien er vele factoren zijn, zoals gefragmenteerde media, promotieacties, prijsstellingen en veranderingen in het assortiment. Deze beïnvloeden ieder de omzet en winst van bedrijven. Volgens de recente enquête van Gartner, Marketing Data and Analytics, beïnvloeden analytische gegevens echter slechts 54% van de marketingbeslissingen. Er wordt gesteld dat de belangrijkste redenen dat marketeers geen gebruik hebben gemaakt van analytics bij hun besluitvorming, slechte datakwaliteit (32%) en onduidelijke aanbevelingen (31%) zijn.

Bedrijven hebben van oudsher gebruik gemaakt van eenmalige projecten, waarbij ze de effectiviteit van marketingcampagnes op een ad-hoc basis probeerden te bepalen. De markt is klaar voor innovatie, met always on self-service tools, die in staat zijn om alle relevante data te koppelen en inzicht bieden in hoe de totale media investering het beste kan worden verdeeld.

“Het platform van Sellforte combineert tot dusver verspreide interne en externe marketing data. Door deze data op één plek te hebben, kunnen onze data science-modellen de ROI berekenen voor elke marketinginvestering in verschillende mediakanalen en campagnes. Dit creëert een maatstaf voor de voorheen onvergelijkbare impressies op Facebook, clicks op Google, TRP’s op TV en vele andere mediakanaal-specifieke meetwaarden. Continu bijgewerkte ROMI-resultaten stellen onze klanten in staat om gecontroleerde tests uit te voeren met al hun marketingcampagnes – in digitale en traditionele media, zowel in offline als online verkoopkanalen,” aldus Juha Nuutinen, CEO en medeoprichter van Sellforte.

Het SaaS-platform van Sellforte maakt gebruik van een zelfontwikkelde data modelling methode om de effectiviteit van online en offline marketinginvesteringen te meten en voortdurend aanbevelingen voor groei te genereren. Het platform van Sellforte dat wordt gebruikt door toonaangevende bedrijven zoals C&A, Elgiganten en Cloetta helpt CMO’s en andere leidinggevenden bij het verwerken van miljoenen gegevens over sales en marketing. Hierdoor kunnen de juiste zakelijke beslissingen worden genomen.

“CMO’s investeren jaarlijks tientallen of honderden miljoenen in marketing, maar ze hebben beperkte tools tot hun beschikking om die totale investering te optimaliseren. Sellforte heeft als doel onze klanten het inzicht te geven in de winstgevende investeringen, de minder winstgevende investeringen en de optimalisatie van de business impact van toekomstige campagnes. Onze klanten boeken doorgaans 20-30% verbetering in hun marketingeffectiviteit door het optimaliseren van hun mediamix, campagnemix, merkmix, geografische mix en timing van media-investeringen. We vinden het fantastisch om onze klanten verder te zien groeien!” vertelt Nuutinen.

Het meten van online en offline marketinginvesteringen met vergelijkbare ROI-metrics is een serieuze uitdaging geworden voor alle marketeers. Helemaal nu grote tech-bedrijven, zoals Google en Apple, nieuwe richtlijnen hebben opgesteld voor de privacy van consumentengegevens. Zij hebben besloten om cookies van derden uit hun producten te verwijderen. Het Sellforte platform is niet afhankelijk van gegevens van deze cookie-aanbieders. Dit betekent dat klanten nog steeds de effectiviteit van hun marketing kunnen meten, ook al zullen de zaken binnenkort drastisch veranderen.

“Sellforte ontwricht een omvangrijke markt die wordt beheerst door analyse en advies door consultants met een AI-gedreven technologie. Sellforte kan het ambitieuze doel om internationaal te groeien in grote sectoren zoals retail, telecom en FMC waarmaken. We waren onder de indruk van de capaciteit om exponentiële groei te realiseren in een zeer moeilijke context. Dit toonde de reële noodzaak aan om de ROI van marketingcampagnes te meten,” aldus Miguel Bagulho, Investeringsdirecteur bij Sonae IM.

“Sellforte lost een cruciaal probleem op voor marketing executives door een uniek product te leveren waarmee duidelijk kan worden aangetoond hoe marketinginvesteringen kunnen worden geoptimaliseerd. De investering voldoet aan veel van onze eisen. Dit platform heeft de potentie om internationaal een rol te spelen. Het lost een belangrijk probleem op en wordt ondersteund door een uitstekend team,” zegt Dajana Mirborn, investeringsdirecteur bij Bonnier Ventures.

Sellforte werd opgericht in 2017. Het bedrijf heeft tot nu toe in totaal €4,5M aan kapitaal opgehaald en bedient klanten in 14 landen vanuit zijn kantoren in Finland, Zweden en Nederland. Met deze nieuwe financieringsronde wil het bedrijf zijn Europese expansie voortzetten en is het van plan om binnenkort nieuwe kantoren in Duitsland te openen.

“Sellforte maakt het mogelijk veel sneller en dieper inzicht te krijgen in de effectiviteit van marketing en promoties en daarop actie te ondernemen en de total media investering zo te verdelen dat het tot meer omzet en winst oplevert.” aldus Bas Blom, VP Benelux

Het Finse risicokapitaalfonds Icebreaker.vc investeerde in Sellforte toen ze nog maar net waren opgericht. Het bedrijf blijft ook in de huidige ronde steun ontvangen van Icebreaker.vc:

“Het team van Sellforte heeft hun passie en expertise in de sector omgezet in een softwareproduct dat zeer positieve resultaten oplevert voor hun klanten. We zijn verheugd om Sellforte te ondersteunen in de volgende fasen van het bedrijf,” zegt Riku Seppälä, algemeen partner bij Icebreaker.vc.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht