Geplaatst door SeniorWeb

SeniorWeb helpt al 20 jaar senioren in de digitale wereld

Utrecht, 15 september 2016 – In september 2016 bestaat SeniorWeb 20 jaar. De festiviteiten ter ere van dit lustrumjaar starten op 20 september tijdens de 50PlusBeurs in Utrecht, met de opening van het ‘SeniorWeb pop-up museum’.

In 1996 werd SeniorWeb opgericht met als doel de digitale wereld begrijpelijk te maken, zodat iedereen het gemak en het plezier van computer en internet kan ervaren. Deze missie is nog steeds actueel en relevant. De digitale ontwikkelingen gaan onverminderd door; sneller dan ooit volgen veranderingen elkaar op. Senioren de helpende hand bieden blijft dan ook steeds nodig.

“20 jaar geleden was internet science fiction, nu is het gewone dagelijkse kost”
In het kader van dit lustrum heeft SeniorWeb haar leden en vrijwilligers gevraagd wat 20 jaar internet hun heeft gebracht. Uit deze peiling blijkt dat zij vooral het praktische gemak van internet waarderen. Het dagelijkse leven is makkelijker geworden door internetbankieren (85%), digitale overheidsdiensten (63%), online routes kunnen plannen/de weg kunnen vinden (61%) en online winkelen (52%). Verder verrijkt internet het leven doordat men altijd en overal eenvoudig informatie kan opzoeken (80%) en contact kan onderhouden met familie en vrienden via bijvoorbeeld e-mail, Skype of WhatsApp (60%).

Veel senioren laten dan ook weten dat computers en internet hun wereld hebben vergroot. Ze zouden nu absoluut niet meer zonder kunnen en willen. Ook al was niet iedereen meteen enthousiast. Een respondent verwoordt het mooi: “20 jaar geleden: om wanhopig van te worden die PC, over het balkon ermee! 20 jaar later: geen PC? Om wanhopig van te worden!”

SeniorWeb pop-up museum
Op 20 september wordt het SeniorWeb museum om 11.00 uur feestelijk geopend door twee van de oprichters van SeniorWeb, Alexander van de Kerkhof en Ger Tielen, door de huidige voorzitter van de vereniging Lieteke van Vucht Tijssen en de directeur Daniel de Levita. Het pop-up museum neemt SeniorWeb bezoekers mee terug in de tijd en laat zien welke ontwikkelingen de organisatie heeft doorgemaakt. Daarnaast is er meer te lezen en zien over de geschiedenis van de diverse opslagmedia. Het museum is te bezoeken op de 50PlusBeurs tot en met 24 september.

—————————————————————————————————————–

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Over SeniorWeb
SeniorWeb vindt de digitale samenleving een onmisbaar onderdeel van het leven van senioren. Het is onze missie senioren het gemak en plezier van de digitale wereld te laten ontdekken. De combinatie van informatie, educatie en hulp maakt SeniorWeb uniek. Met bijna 150.000 leden, 3.000 vrijwilligers, een drukbezochte website (11 miljoen bezoeken per jaar), het populaire tijdschrift Enter, computerhulp (via internet, telefonisch en aan huis) en ruim 400 Leercentra in het hele land brengt SeniorWeb de digitale wereld en senioren dichter bij elkaar. Zie ook de SeniorWeb infographic.

Over het onderzoek
De kwantitatieve online peiling is in september 2016 uitgevoerd. In totaal hebben 948 SeniorWeb-leden en -vrijwilligers van 50 jaar en ouder de vragenlijst ingevuld.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Saskia Hamminga-Roest, marketing- en communicatiemanager SeniorWeb. E-mail: shamminga@seniorweb.nl, telefoon: 030-2769945.