Geplaatst door IBM

Sevilla FC transformeert het rekruteringsproces van spelers met de kracht van IBM watsonx generative AI

IBM en Sevilla FC kondigen Scout Advisor aan, een innovatieve generative AI-tool die Sevilla FC zal gebruiken om haar scoutingteam te voorzien van een uitgebreide, op data gebaseerde identificatie en evaluatie van potentiële rekruten. Het systeem is gebouwd op watsonx, het AI- en dataplatform van IBM dat is ontworpen voor ondernemingen. Scout Advisor zal worden geïntegreerd met de bestaande data intensieve toepassingen van Sevilla FC.

De data afdeling van Sevilla FC werkte samen met het IBM Client Engineering Team om Scout Advisor te bouwen. Hierbij werd gebruik gemaakt van de natuurlijke taalverwerking en basismodellen van watsonx om enorme hoeveelheden informatie in de bestaande databases van de club te doorzoeken en analyseren. Denk hierbij aan zowel kwantitatieve gegevens zoals lengte en gewicht, snelheid, aantal doelpunten of minuten gespeeld, als kwalitatieve ongestructureerde gegevens zoals de tekstuele analyse in meer dan 200.000 scoutingrapporten.

Daarnaast genereert Scout Advisor samengestelde lijsten van kandidaten op basis van gestelde eisen, door gebruik te maken van taalprompts van Sevilla FC-scouts die de belangrijkste kenmerken van de gezochte spelers beschrijven. Bovendien vat het de volledige reeks scoutingrapporten samen voor elke individuele speler. Vervolgens koppelt Scout Advisor elke speler aan de eigen data-applicaties van Sevilla FC om diepgaande inzichten te verkrijgen over hun kwantitatieve prestatiecijfers.