Geplaatst door Skeeled

Skeeled vestigt zich in Nederland om recruitment te digitaliseren

De startup Skeeled biedt een op Artificial intelligence (AI) gebaseerde tool met die het recruitment proces digitaliseert. Na Luxemburg, België, Frankrijk en Portugal, wordt er een kantoor geopend in Amsterdam en gaat Skeeled van start op de Nederlandse markt.

Je cv per post versturen is al lang verleden tijd: sollicitaties gebeuren tegenwoordig digitaal. Deze ontwikkeling heeft gezorgd voor het verschijnen van nieuwe spelers, nieuwe oplossingen op, en het ontwikkelen van een nieuwe werkwijze door een markt die volop in ontwikkeling is. Wereldwijd vertegenwoordigde de ATS-markt (Application Tracking System) 1,1 miljard dollar in 2017 en zal het 1,8 miljard dollar bereiken in 2023.

Vandaag de dag bestaat recruitment software in Europa uit 3 soorten spelers, met bedrijven die het beheer van sollicitaties & cv’s aanbieden, anderen die zorgen voor een persoonlijkheidstest voor kandidaten en bedrijven die video-interviews verzorgen. Van de Europese aanbieders is Skeeled de enige speler die alle 3 de diensten voor wervers aanbiedt in één enkele tool en door gebruik te maken van AI.

Een belangrijke tijdsbesparing voor recruiters

Skeeled is opgericht in 2014 met als doel HR te helpen tijdens het recruitmentproces met een tool die vooral het geautomatiseerde beheer van sollicitaties en cv’s mogelijk maakt. Wetende dat een werver gemiddeld 250 cv’s ontvangt per openstaande vacature2, zorgt de tool van Skeeled voor een flinke tijdsbesparing bij het analyseren van de cv’s.

Dankzij het algoritme en de AI selecteert Skeeled de profielen van kandidaten die daadwerkelijk van toepassing zijn op de openstaande functie en biedt het vervolgens een persoonlijkheidstest (volgens het “Big Five Model”) aan de geselecteerde kandidaten aan die eveneens het verzoek krijgen een video-interview te maken; zo kan de kandidaat zich optimaal laten zien voor dat er een gesprek heeft plaats gevonden.

Een betere follow-up voor kandidaten

Ook heeft Skeeled nagedacht over de optimalisatie van het recruitmentproces in de zin dat iedere kandidaat antwoord krijgt op zijn bestand, wat de uitkomst ook moge zijn: een afwijzingsbrief voor de minder fortuinlijke en een antwoord binnen 24u voor degenen die door de zeef van het krachtige algoritme zijn gekomen. De kandidaten wordt vervolgens verzocht verder te gaan door een persoonlijkheidstest en/of een video-interview te maken, een proces dat de kandidaat in staat stelt te besparen op vervoerskosten bij het zoeken naar een nieuwe baan.

Skeeled heeft inmiddels 30 personen in dienst, waarvan 2 in de vestiging Amsterdam. Het heeft een vijftigtal klanten in België en in Luxemburg, het land waar de startup oorspronkelijk vandaan komt, en richt zich nu ook op de Nederlandse markt!