Industry Wire

Slijterijketen Dirck III verwerkt 20 colli extra per uur dankzij ZetesMedea Voice

Eindhoven, 13 maart 2014 – Zetes (Euronext Brussel, ZTS), leverancier van identificatie- en mobiliteitsoplossingen in de supply chain, heeft Dirck III Slijterijen geholpen om de snelheid en correctheid van het order picken te verhogen. Met ZetesMedea Voice is in het distributiecentrum van Dirck III in Zundert een productiviteitsstijging van minimaal 20 colli per uur gerealiseerd. Tegelijkertijd is de kans op fouten aanzienlijk verkleind: 99,5% van alle orders worden correct verwerkt.

ZetesMedea
ZetesMedea is een logistieke oplossing die alle magazijnprocessen efficiënt aanstuurt. Het doel is deze processen snel en soepel te organiseren, fouten te vermijden en de kosten te verlagen. De module ZetesMedea Voice focust zich op het gebruik van spraaktechnologie voor onder andere order picking in het magazijn. Deze maakt gebruik van het MCL-Voice platform en biedt daarmee een nieuwe generatie sprekeronafhankelijke benadering tot spraakherkenning. Bij Dirck III is de voice picking oplossing geïntegreerd met het SAP ERP-systeem.

Voice picking vervangt stickerlijsten
Tot september 2013 verzamelden de distributiecentrummedewerkers van Dirck III Slijterijen alle orders nog met A4-lijsten voorzien van collistickers. Doordat die stickers kreukelden, loslieten of op verkeerde plaatsen bleven kleven, ontstonden er onnodige fouten in de leveringen aan hun filialen. “Begin 2013 zijn wij de voordelen van voice picking gaan onderzoeken en kwamen tot de conclusie dat daarmee in ons distributiecentrum een productiviteitsverbetering van 6 à 7% te realiseren was”, vertelt DC Manager Jan van der Nagel. “Verder is met zo’n oplossing ook het aantal fouten te minimaliseren, wat van groot belang is voor de klanttevredenheid. Wij hebben ZetesMedea gekozen omdat het een zogeheten sprekeronafhankelijk systeem is, waarmee onder andere A.S. Watson Health & Beauty Benelux (bekend van Kruidvat, Trekpleister en ICI PARIS XL) al goede ervaringen heeft opgedaan. Een sprekeronafhankelijk systeem bespaart kostbare tijd die met oude generatie systemen wordt besteed aan opleiding, registratie en de configuratie van gebruikersprofielen.”

Geautomatiseerd handenvrij orderpicken
ZetesMedea Voice stuurt bij Dirck III alle orderpickers via de kortste weg naar de magazijnstellingen, waar zij via hun headset opdrachten krijgen om het benodigde aantal colli te verzamelen. Als alle producten voor één order zijn verzameld, krijgt de orderpicker te horen dat de opdracht is voltooid en wordt deze voorzien van een uniek order-, filiaal- en ritnummer. ZetesMedea regelt automatisch dat alle orders op basis van prioriteit worden verwerkt en niet meer op basis van persoonlijke stapelvoorkeur, of onnodig switchen tussen de ‘slow’ en ‘fast movers’ secties. “Dankzij de geautomatiseerde aansturing en het handenvrij werken is het orderpicken nu voor 99,5% correct, terwijl de medewerkers meer plezier in hun werk hebben”, vervolgt van der Nagel. “Verder is onze vroegere picknorm van 160 colli per uur verhoogd naar minimaal 180, terwijl wij bij grote orders met meerdere colli van hetzelfde artikel tot 225 colli per uur halen en bij speciale acties zelfs ruim 300 colli per uur.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht