Geplaatst door Pagegroup

Sollicitatieprocedure zonder vooroordelen levert vaak de beste talenten op

Werkgevers zetten zich door leeftijdsdiscriminatie onbewust op achterstand

Deze week kondigde het College voor de Rechten van de Mens de resultaten aan van onderzoek naar leeftijdsdiscriminatie in vacatureteksten. De uitkomsten waren zorgwekkend; in 2017 stonden 40.000 tot 60.000 vacatures online met leeftijdsonderscheid, merendeel ten nadele van oudere werkzoekenden. Page Personnel is niet verrast door de resultaten van het onderzoek en stelt dat niet alleen kandidaten hierdoor geen eerlijke kans krijgen, maar dat werkgevers zichzelf hierdoor ook onbewust op achterstand zetten bij het aantrekken van talent. Het bedrijf ervaart dat een sollicitatieprocedure met open vizier ingaan uiteindelijk zorgt voor een veel betere match tussen wat het bedrijf nodig heeft en het beschikbare talent. Page Personnel ontving het College voor Rechten van de Mens tijdens het onderzoek en heeft constructief meegedacht over het bestrijden van leeftijdsdiscriminatie in vacatureteksten.

Vooroordelen overboord
Page Personnel juicht samen met Michael Page en Page Executive, allen onderdeel van PageGroup, de strijd van het CRM toe en onderschrijft de visie dat iedereen een gelijke kans verdient. “Ons doel is om te zorgen voor de beste match tussen kandidaten en werkgevers. Op een eerlijke manier en in het belang van beiden”, vertelt Martijn Goudswaard, Managing Director van Page Personnel. Martijn heeft ervaren dat bedrijven vaak bij de zoektocht een té duidelijke profielschets van de kandidaat in gedachten hebben, terwijl er met name een gekeken moet worden naar de geschiktheid voor de uiteindelijke werkzaamheden. “Wij hebben ervaren dat wanneer je de geschiktheid voor de baan als uitgangspunt neemt, dit voor de werkgever vaak een verrassende maar veel betere match oplevert. Ervaring in een jong team kan zorgen voor stabiliteit, onervarenheid kan zorgen voor frisse inzichten, mentaliteit kan zorgen voor een snellere ontwikkeling dan studie, enzovoorts,” zo betoogt Goudswaard.

Spagaat
Martijn Goudswaard erkent ook dat het in de praktijk een enorme uitdaging blijft om alle belangen te behartigen en aan alle voorwaarden te voldoen. Het uitgangspunt blijft dat iedereen een goede en eerlijke kans moet krijgen. In het belang van de kandidaat en werkgever. In de praktijk blijkt dat een bepaalde mate van diversiteit goed kan werken bij het bouwen van een team en dat bepaalde selectiekenmerken indirect eenzelfde uitwerking hebben. Daar is op zich niets mis mee, zolang de intentie goed is, het op een eerlijke manier gebeurt en het juridisch toegestaan is. “Niemand zal het verbazen dat voor de baan van burgemeester enkele jaren bestuurlijke ervaring gewenst is en dat je voor een lager salaris sneller een groep starters aanspreekt”. Martijn vervolgt, “De juiste mensen vinden moet geen juridisch spelletje zijn, maar iets dat je als werkgever juist op een goede en eerlijke manier wil doen. Vooroordelen of leeftijdsdiscriminatie dient echt geen enkel belang.” Omdat de richtlijnen niet voor iedereen duidelijk zijn, traint Page Personnel haar mensen voortdurend op het vormgeven van vacatureteksten. Daarnaast worden de teksten automatisch gescand en worden kandidaten op een objectieve manier geselecteerd en beoordeeld.