Speech oefenen voor virtueel publiek geeft meer vertrouwen

Een toespraak of presentatie geven voor een publiek blijft spannend. Het oefenen van een speech kun je doen voor een denkbeeldig publiek of voor een paar bekenden, maar deze oefensituaties liggen nog ver af van de werkelijkheid: een publiek met diverse karakters, emoties en interesses. Ni Kang observeerde het gedrag van een groep luisterende mensen en ontwikkelde een virtueel publiek waarmee de spreker kan oefenen. Ze promoveert woensdag 2 november bij de TU Delft op ‘public speaking in virtual reality’.
Omgaan met publiek
Ni Kang onderzocht of studenten die een toespraak of presentatie willen oefenen met behulp van Virtual Reaility dit ook daadwerkelijk als nuttig ervaren. Ni Kang: “Studenten werden in twee opstellingen gezet: de ene groep moest oefenen voor een virtueel publiek, de andere groep oefende voor een leeg scherm, waarbij ze het publiek moesten in beelden.” De resultaten lieten zien dat studenten die oefenden met Virtual Reality dit prettiger vonden en meer vertrouwen hadden in het omgaan met publiek.
Realistisch virtueel publiek
Om een realistisch publiek voor Virtual Reality te ontwikkelen, observeerde Ni Kang publiek dat verschillende presentaties te zien kreeg: een kritische, neutrale, langdradige en positieve presentatie. Vooraf werden de mensen in het publiek gevraagd hoe zij hun persoonlijkheid omschrijven (introvert, extravert, open of gesloten), hoe ze zich op dat moment voelden (positief, neutraal of negatief) en of ze positief of negatief tegenover het onderwerp van de presentatie stonden. Daarna bestudeerde Ni Kang de video opnames van het publiek en legde iedere twee seconde de lichaamshouding van elke lid van het publiek vast, dus de positie van het hoofd, de armen, en benen maar ook de kijkrichting.
Verveeld publiek
Ni Kang vergeleek de ingevulde enquêtes met het daadwerkelijke gedrag van luisteraars om een gedragsmodel te ontwikkelen. Hieruit kwamen vijf soorten publiekstypes: geïnteresseerd publiek, een kritisch publiek, een nerveus publiek, een verveeld publiek, en een ongeïnteresseerd publiek. Bij het oefenen kan de spreker aangeven met welk type publiek hij of zij wil oefenen en in welke omgeving: in een theater, collegezaal, werkgroepzaal of klein gezelschap. Om te controleren of deze publiekstypes goed uitgevoerd waren, moesten honderd studenten herkennen welk soort type gedrag het publiek vertoont in de animaties.
Druk op de knop
Waarom een zo realistisch mogelijk luisterend publiek voor Virtual Reality? Universitair docent en copromotor Willem-Paul Brinkman: “Presentaties en speeches duren vaak lang en het was voorheen moeilijk om een virtueel publiek voor een langere periode realistisch gedrag te laten vertonen. Nu kunnen we met behulp van het gedragsmodel met een druk op de knop verschillende variabelen kiezen. Zoals verveeld gedrag met bijbehorende bewegingen. Ook is het mogelijk om het gedrag van het virtuele publiek om te laten slaan, bijvoorbeeld van verveeld naar geïnteresseerd. Op deze manier kan de speecher in de toekomst ondervinden hoe hij of zij omgaat met de verandering in het gedrag van het publiek.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.