Industry Wire

Geplaatst door bol.com

Speelgoedtrends van 2023 draaien om Kenergy, TikTok trends, nostalgie en schaarste

Utrecht, 9 oktober 2023 – In aanloop naar de feestdagen presenteert bol de Nederlandse speelgoedtrends van 2023. Hieruit blijkt onder meer dat Ken dit jaar eindelijk uit de schaduw van Barbie stapt. Ouders vallen vaker voor speelgoed dat nostalgische gevoelens opwekt, maar dan wel in een modern jasje. TikTok krijgt steeds meer invloed op speelgoedhypes en er is een verdere groei van speelgoed voor volwassen: de kidult trend. Andere trends draaien om het schaars maken van speelgoed en het feit dat bekende figuren uit games en series steeds vaker te vinden zijn op de speelgoedplank. De trends zijn gekoppeld aan de lancering van Het Grote Speelgoedboek, dat deze week bij gezinnen in heel Nederland op de mat valt.

De afgelopen jaren heeft Het Grote Speelgoedboek zich steeds verder ontwikkeld tot een boek vol innovatie en interactiviteit. In 2019 werd de toon gezet door in het papieren boek geen prijzen, maar QR-codes te gebruiken. Het jaar daarna deed de Grote Speelgoedboek App, als verlengstuk van het speelgoedboek, zijn intrede. De AR-functionaliteit in de app brengt het speelgoed tot leven en laat kinderen details over het speelgoed, 3D-beelden en filmpjes zien. In de jaren daarna kreeg de app steeds meer functies en is de AR-functionaliteit verder uitgebreid. Nieuw dit jaar zijn:

Het Hulpsint Platform – Via dit platform helpt bol ‘hulp-Sinterklazen’ om Sinterklaas nog magischer te maken. Ouders hebben hier inzicht in de verlanglijstjes van hun kinderen en het speelgoed waar ze in de app het meest naar kijken. Ze vinden er ook handige tips om Sinterklaas extra speciaal te maken. Van inspiratie voor surprises tot recepten voor de lekkerste pepernoten.
Berichten van Sinterklaas – Ouders kunnen dit jaar ‘persoonlijke berichten van Sinterklaas’ laten sturen aan hun kinderen, die zij via de Speelgoedboek App kunnen beluisteren. Via AI wordt de naam van het kind toegevoegd aan een bericht door een stem die is getraind als de stem van Sinterklaas. Een bijzonder moment voor kinderen, want het lijkt alsof zij echt persoonlijk door de Sint worden toegesproken.

Dé speelgoedtrends van het jaar

Met dank aan het uitgebreide speelgoedassortiment van bol, zijn trends goed te zien en te voorspellen. Marcel de Looper, speelgoedexpert van bol, heeft op basis van deze data en kennis van de speelgoedmarkt de speelgoedtrends voor de feestdagen van 2023 in kaart gebracht. “Ieder jaar is er speelgoed waar we veel van verwachten. Dit jaar is dat bijvoorbeeld het muziekspel Hitster, zowel de originele als de Guilty Pleasures editie. Een trend die we in eerdere jaren spotten, en die doorzet, is dat consumenten meer belang hechten aan duurzaam speelgoed. Trends beginnen tegenwoordig vaak op social media als TikTok en ook populaire series en online games krijgen meer invloed op fysiek speelgoed. De doelgroep van speelgoed is ook aan het veranderen en wordt steeds ouder: de kidults trend. In Amerika is 25% van het speelgoed al gericht op volwassenen en dat zien we ook in Nederland steeds meer terug.”

Hij vervolgt: “Voor de trends van 2023 kijken we ook naar nieuwe overkoepelende thema’s. De psychologie van schaarste is een bekende methode om vraag te creëren en deze wordt steeds vaker toegepast binnen de speelgoedwereld. Door een speelgoeditem bijzonder en moeilijker verkrijgbaar te maken, wordt hij gewild. De laatste trend zal niemand verbazen: de invloed van de Barbie-film. Hierbij is het interessant dat Ken eindelijk een stap uit de schaduw van Barbie heeft gezet. In de zomer werden er meer Ken’s verkocht dan tijdens de feestdagen van 2022, het normale piekmoment. Het Kenergy effect!”

De zes speelgoedtrends van 2023 zijn als volgt:

Barbie Mania & Kenergy
TikTok Power
Kidults – speelgoed voor volwassenen
Newstalgia – speelgoed van toen in een modern jasje
Van game console naar speelgoedplank
Schaars speelgoed
Klik hier voor de trendsheet met alle speelgoedtrends van 2023 of download het pdf-document onderaan het persbericht.

Een speelgoedboek voor ieder kind

De kinderen die te zien zijn in Het Grote Speelgoedboek zijn dit jaar voor het eerst gekozen aan de hand van een openbare casting. Ieder kind dat graag een plekje wilde veroveren in het boek, mocht hieraan meedoen. Uiteindelijk kwamen 90 kinderen naar de selectiedag, waarvan er 16 schitteren in het speelgoedboek. Tijdens de castingdag werd goed gekeken naar het enthousiasme van de kinderen, de interactie met het speelgoed en hun persoonlijke verhaal. Er is bij de uiteindelijke selectie gekozen voor een groep kinderen met verschillende verhalen en achtergronden. Zo kan ieder kind zich herkennen in het boek.

Verspreiding

Het Grote Speelgoedboek wordt vanaf de tweede week oktober gericht bezorgd bij gezinnen in heel Nederland. Mensen die het boek niet ontvangen, kunnen vanaf 14 oktober terecht bij alle winkels van Albert Heijn in Nederland.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht