SPIL kiest team5pm als social agency in strijd tegen nieuwsarmoede

De samenwerking richt zich op het doorbreken van nieuwsarmoede onder jongeren en het stevig positioneren van SPIL als hét onafhankelijke nieuwsmerk voor 15-25-jarigen op sociale platforms.
Amsterdam, 10 juli 2025 – team5pm is benoemd tot het social bureau voor SPIL, het onafhankelijke journalistieke platform dat nieuwsarmoede onder jongeren wil tegengaan.
De samenwerking is gericht op het versterken van de aanwezigheid van SPIL op TikTok, Instagram en YouTube met content die zowel betrouwbaar als onmisbaar is, afgestemd op de behoeften van jongeren.
Met hun platformexpertise werkte team5pm achter de schermen met SPIL aan een doordachte social-first strategie, gebaseerd op SPIL’s journalistieke visie. Nu SPIL officieel gelanceerd is, blijft de samenwerking het hele jaar doorgaan. De focus hiervan ligt op het creëren van platform-specifieke content en het bouwen van echte connecties met jongeren tussen de 15-25 jaar.
Nieuwsarmoede en desinformatie aanpakken
SPIL wil nieuwsarmoede onder jongeren tegengaan door onafhankelijke en inhoudelijke journalistiek aantrekkelijk te maken. Bovendien streeft SPIL naar een generatie die beter geïnformeerd is dan ooit en een samenleving die meer met elkaar verbonden is. In het Nederlandse medialandschap is er een duidelijke kloof: geen nieuwsmerk sluit écht aan bij de leefwereld van jongeren. Hoewel betrouwbare informatie in principe beschikbaar is, ontbreekt het aan platforms die het nieuws afstemmen op hoe jongeren het liefst communiceren. Daardoor missen veel jongeren alsnog toegang tot relevante en geloofwaardige nieuwsbronnen.
Actuele vraagstukken worden op een vernieuwende manier belicht door de jongste nieuwsredactie van Nederland, waarbij jongeren kunnen meebepalen welke onderwerpen aandacht krijgen. Denk aan socialmediacontent op maat, met diverse perspectieven en thema’s zoals studieschulden en hoge huurprijzen.
“Met SPIL zetten we een nieuwe standaard voor nieuws op social media: journalistiek die relevant is voor jongeren én gemaakt is in hun taal,” zegt Mio Blankesteijn, Client Service Director bij team5pm. “Door creatieve formats te ontwikkelen die passen bij de informatieconsumptie van jongeren, brengen we verhalen die impact maken én aanspreken. We combineren journalistieke waarden met sociale media door gecontroleerde verhalen met meerdere perspectieven te delen.”
Een samenwerking gebaseerd op end-to-end expertise
SPIL kiest voor team5pm vanwege hun full-service aanpak. Van gedegen onderzoek en strategische begeleiding tot contentproductie en distributie, team5pm biedt alle expertise die nodig is om jongeren effectief te bereiken. “Met team5pm bouwen we aan een social-first aanpak die onze journalistiek versterkt,” zegt Christopher Kenis, Publisher & Managing Director bij SPIL. Door hun expertise te combineren met onze missie en inhoud, bereiken we jongeren op een manier die hen uitnodigt om mee te denken, te voelen en hun eigen perspectief te vormen.
De samenwerking omvat strategie, conceptontwikkeling, productie en advertising, met focus op onafhankelijke journalistiek en social storytelling. SPIL wil haar contentaanbod in de toekomst verder uitbreiden, zowel in omvang als in diversiteit, met meer onderwerpen en hoogwaardige producties op meerdere platforms. team5pm speelt hierin een sleutelrol door platform-expertise en innovatieve oplossingen te bieden die aansluiten op de strategische kaders en missie van SPIL.
Over team5pm
team5pm is een data-gedreven social bureau met een focus op effectiviteit. In combinatie met een flinke dosis creativiteit ontwikkelt team5pm sinds 2018 content en campagnes die doelgroepen bereiken en converteren. Met diepe platform-specifieke kennis en expertise, en data-inzichten over het zoek- en kijkgedrag van consumenten, is team5pm dé partner voor merken die aandacht willen genereren, merkvoorkeur willen verhogen en conversies willen realiseren op social. Zo ontwikkelt team5pm o.a. YouTube- en TikTok-content, digital-first commercials, influencer campagnes en creatieve concepten.
Met kantoren in Amsterdam, Stockholm, Kaapstad en Warschau beschikt team5pm over een internationaal netwerk van klanten – waaronder Prime Video, GAMMA, bol, en KPN. Hun cases zijn internationaal bekroond met o.a. SAN Awards, ADCN Lampen, Effie Awards, The YouTube Works, The Webby Awards, The Global Search Awards en The European Video Awards.
Over SPIL
SPIL is een nieuwe journalistieke speler voor jongeren. De jongste nieuwsredactie van Nederland maakt onafhankelijke journalistieke content die jongeren helpt begrijpen wat er speelt in de wereld om hen heen, en in henzelf. SPIL verschijnt in verschillende online vormen, van korte video’s tot diepgravende series, van podcasts tot interactieve formats op TikTok, Instagram, YouTube en een eigen nieuwsplatform. SPIL biedt een community waar jongeren uit heel Nederland gratis lid van kunnen worden, om inspraak te hebben op de nieuwsonderwerpen, en om te zien hoe SPIL tot zijn journalistieke keuzes komt. De redactie van SPIL werkt aan de hand van een openbaar redactiestatuut en de Code voor de Journalistiek van de NVJ. SPIL is onderdeel van Mediahuis Groep.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.