Geplaatst door StartupDelta

StartupDelta publiceert lijst met 10 Nederlandse Doorbraak Technologieën

Kweekvlees, de toekomst van printing en computerbrein interfaces behoren tot de doorbraak technologieën van Nederland. Ze voeren de lijst aan van de 10 Nederlandse doorbraak technologieën die StartupDelta gisteren presenteerde tijdens CES Unveiled Amsterdam. De lijst is samengesteld door StartupDelta op basis van input vanuit alle regionale innovatiehubs in Nederland.

De technologieën hebben met elkaar gemeen dat hun invloed op ons leven in potentie enorm kan zijn en dat Nederland in deze technologieën een relatieve voorsprong heeft in de wereld. Per technologie worden startups genoemd die uit de universiteit zijn gekomen rondom deze technologie.

Anne-Wil Lucas, directeur Breakthrough Technologies bij StartupDelta, is trots op de lijst: “Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) brengt jaarlijks in Amerika een dergelijke top10 naar buiten. In de Nederlandse universiteiten gebeuren minstens zoveel interessante dingen, maar op de een of andere manier krijgen we dat niet altijd goed genoeg over het voetlicht. Met deze lijst hopen we een nieuwe traditie te starten, waarbij we wetenschappers en de spinoffs die met doorbraak technologie bezig zijn in de schijnwerpers zetten.”

Nederlandse universiteiten zijn de drijvende kracht achter vele impactvolle innovaties. Soms in samenwerking met het bestaande bedrijfsleven, maar gelukkig steeds vaker ook via nieuwe startups die uit de universiteit voortkomen. Anne-Wil Lucas: “We hopen dat die trend zich voortzet. Wetenschappers die ervoor kiezen ondernemer te worden of veel tijd te besteden aan het naar de markt brengen van hun onderzoek, worden binnen de universitaire wereld nog niet altijd op waarde geschat. Met deze lijst willen we laten zien hoe belangrijk het is dat dit wel gebeurt.”

Alle regionale innovatie hubs hebben input voor de lijst gegeven. Dit leidde tot een longlist van 26 technologieën. Uit die longlist heeft een redactieraad van wetenschappers en investeerders uiteindelijk de top10 gekozen. Hierbij is gekeken naar de potentiële impact van de technologie op de maatschappij, de voorsprong die Nederland rondom die technologie heeft en of er in 2018 significante stappen richting marktintroductie zijn gezet.

Het gaat om de volgende technologieën:

1.  Cultured Meat

Putting an end to unsustainable livestock farming

1. Future of Printing

New ways to create and make

1. Surgical Robots

Perform complex procedures without human error

1. Brain Controlled Computer Interfaces

Giving a voice to those who cannot speak

1. Regenerative Medicine

Fix and replace bad cells

1. NextGen batteries & energy storage

Solutions for the energy transition

1. Photonics

Transferring data at the speed of light

8. Crispr-CAS

Change the world with gene editing

1. Gut health

Your gut is your gateway to a healthy life

1.  Plant breeding

Feed the world one breakthrough at a time

Lees ons Medium-blog voor een uitgebreide beschrijving per technologie en een introductie van de daaruit voortgekomen startups.

Bekijk ook de film over de 10 Dutch Breakthrough Technologies.