Industry Wire

Geplaatst door iMinds

Steekproef bij 40 Vlaamse testgebruikers: betalende apps vertegenwoordigen slechts 1% van het totale aantal apps dat door hen werd geïnstalleerd

Lisa Riti, masterstudente Nieuwe Media & Maatschappij aan de UGent, analyseerde samen met onderzoekers van iMinds – MICT – UGent de betalingsbereidheid voor mobiele apps (‘willingness to pay’) en de bereidheid tot het aanvaarden van reclame (‘willingness to accept’).

In een eerste onderzoeksfase werd het mobiele telefoongebruik van 40 testgebruikers gelogd, die dagelijks tweemaal een korte push survey ontvingen. Uit de resultaten blijkt dat, naast sociale netwerkapplicaties zoals Facebook en Instagram, informatieve apps met voorsprong het meest gedownload en gebruikt worden. Opmerkelijk is echter dat het testpanel slechts voor 1% van zijn geïnstalleerde apps ook effectief betaalt. Bovendien blijkt bij informatieve apps de reclameacceptatie het laagst – en dat terwijl reclame een belangrijk deel van de inkomsten bij nieuwsmediaorganisaties inneemt.

Tijdens de tweede onderzoeksfase werden 383 mobiele ‘digital natives’ online bevraagd. Deze toekomstige mediagebruikers zijn vergroeid met de ‘gratis’-filosofie en hebben traditioneel een lagere bereidheid tot betalen. Niet geheel onverwacht wijst de studie uit dat het merendeel van deze jongeren reclame-gefinancierde applicaties verkiest boven betalende apps – bij gebrek aan een ‘gratis’-optie. Daarnaast blijken bij hen eerder in-app-aankopen succesvol (in plaats van het betalen voor de app op zich). Maar ook dat stelt nieuwsmediaorganisaties voor een aantal uitdagingen, want hoe kunnen zij gebruikers overtuigen om te betalen voor opties in hun nieuwsapp?

“Ondanks de enorme populariteit van (informatieve) apps blijkt ons Vlaamse testpanel niet echt bereid om ervoor te betalen: betalende apps – vooral praktische tools (zoals QR Code, Flashlight of Battery Doctor) – vertegenwoordigen slechts 1% van het totale aantal apps dat door hen geïnstalleerd werd. Ondanks de eerder negatieve attitude ten aanzien van reclame zijn jongeren toch de gebruikersgroep die het meest bereid is reclame te aanvaarden in ruil voor gratis toegang tot informatie,” aldus Tom Evens, onderzoeker bij iMinds – MICT – UGent, die de masterscriptie van Lisa Riti begeleidde. “Daarmee kunnen nieuwsmediaorganisaties zeker rekening houden wanneer zij hun commerciële modellen definiëren.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht