Strategisch designbureau Resoluut gaat op zoek naar nieuwe emoties met eigen rebranding

Amsterdam, 18 maart – Designbureau Resoluut heeft een volledige rebranding ondergaan. Waar voorheen de identiteit een volledig digitale insteek had gaan ze nu naar een nieuwe positionering die inspeelt op het spanningsveld tussen functie en emotie.
Resoluut werkt al sinds 2009 aan het creëren van merken en merkervaringen. Begonnen als digital product design bureau met de focus op het tot leven brengen van merken. Vanuit deze basis werkt Resoluut nog steeds. “Onze vorige positionering was hier een belichaming van. We noemden dat ‘digital first branding’. Merken opgezet voor de huidige tijd en tot leven gebracht diep in de digitale producten en ervaringen van onze klanten. Want dat is wat merk is, de som van de ervaringen die een klant met je heeft” Aldus Jasper Tempel, creative director en managing partner.
De kracht van functie en emotie
De herpositionering en nieuwe visuele identiteit onderstreept deze visie en trekt hem nog verder. Volgens Jasper leven we in een tijd waar functie de boventoon voert: “Gemak is de basis van veel diensten en producten. Hier ligt een kans om een stap verder te gaan. Wij trekken deze merken en ervaringen naar de emotionele kant, zonder het doel of de functie te verliezen. Precies in dat spanningsveld is waar onze kracht ligt. Ondertussen zijn we zelf het digitale veld ontgroeid. We ontwerpen nu merken en hun ervaringen op elk touchpoint. Van fysiek tot diep in de digitale design systemen. Altijd met strategie als basis. Wij geloven dat merken pas echt een connectie maken als mensen iets kunnen voelen. Ervaringen waarbij de persoonlijkheid van een merk tot leven wordt gebracht. Dit is de functie van ons ontwerpwerk. Merken creëren waar zowel klanten als medewerkers iets bij voelen.”
New emotions
Resoluut omschrijft deze positionering als ‘New Emotions’, en brengt dit tot leven in hun eigen nieuwe identiteit. De identiteit is zowel minimalistisch als krachtig en zo opgezet dat de persoonlijkheid van Resoluut naar voren komt als ze over zichzelf spreken en minimalistischer wordt als er een podium nodig is voor het werk van hun opdrachtgevers. “Onze studio bestaat uit een groep mensen die veel emotie leggen in hun werk. Het is dan ook belangrijk voor ons om een transparante organisatie te zijn waar alles besproken kan worden. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en alles kunnen uiten. Alleen dan is er ruimte om emotioneel werk te creëren“.
Strategie en design liggen steeds dichterbij elkaar
Volgens Rory de Graaf, strategy director en managing partner bij Resoluut vragen organisaties steeds meer om een complete aanpak om het volgende niveau in hun business te bereiken: “Het creëren van merkvoorkeur door middel van een sterke visuele identiteit en merkbeleving van het hoogste niveau beginnen bij de strategische basis van een bedrijf, wie wil je zijn en hoe wil je dat jouw klanten je zien en onthouden? Het design van een website, product of platform heeft direct impact op je bedrijfsresultaten en is daarmee onlosmakelijk verbonden met de strategie van je organisatie.”
Over Resoluut
Resoluut is een strategisch design bureau voor brand identity & experiences. Sinds 2009 creëert Resoluut merkidentiteiten en merk ervaringen die door middel van emoties connecties leggen met klanten. Resoluut is gespecialiseerd in strategie, visuele identiteit, namen, digitale producten, illustratie, motion en design systemen.
De studio met 25 designers & strategen werkt voor opdrachtgevers als ING, Eventix, Simyo, Ahold, Nxt Museum, Dott, Atida en bol.com. Resoluut is gevestigd in Amsterdam en is onderdeel van het MakerStreet collectief.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.