Geplaatst door Nedap

Studiejaar van start met hackathon

De eerste week van het nieuwe studiejaar start voor studenten van Communication & Multimedia Design (CMD) van Noordelijke Hogeschool Leeuwarden met een hackathon bij Nedap. Twee dagen lang werken de zestig ‘tech’ studenten aan drie soorten hack challenges op het hoofdkantoor van het beursgenoteerde technologiebedrijf. De studenten worden uitgedaagd op gebied van hardware, software en user experience en worden daarbij van begin tot eind van de hackathon begeleid door de experts van Nedap.

Start academisch jaar met praktijkuitdaging
De hackathon is voor de studenten, allemaal afkomstig van de opleiding CMD, een concrete kennismaking van hoe zij theoretische kennis na hun studie in de praktijk kunnen brengen. Een van de organisatoren is Stefan Vermaas, zelf oud-CMD student en nu product developer bij Nedap.

Hackathon
Developer Stefan Vermaas: “Laat ik eerst iets rechtzetten. Het beeld wat van hackathons bestaat is een groep nerds die samen, onder het genot van bier en cola, in het holst van de nacht inbreken in computersystemen en daar schade aanrichten. Dat gaan we dus niet doen. In een hackathon komt inderdaad een groep developers bij elkaar om samen projecten te ‘kraken’. Challenges aangaan en die ‘hacken’, breken, daar gaat het om. En ja, daar hoort absoluut pizza bij en we houden ons niet aan kantoortijden. Het is heel tof om samen aan zo’n challenge te werken, om echt iets te creëren en een doorbraak teweeg te brengen in een kort tijdsbestek. Je begint from scratch en levert na twee dagen echt iets op met je team. Natuurlijk gaat het om talent en toepassen van techniek, maar de beste oplossingen krijg je vooral door ruimte te bieden aan zelfexpressie en creativiteit.”

Tech talent
NHL Hogeschool start dit studiejaar met een minor, waarbij ‘internet of things’ (met internet
verbonden apparaten, een belangrijke technologietrend) centraal staat, en waarvan de hackathon de aftrap vormt. #hackingatnedap is de eerste hackathon die Nedap organiseert voor tech talent, en de kans is groot dat het daar niet bij blijft. Nedap merkt dat jong talent het vak van developer steeds aantrekkelijker vindt. Dat juicht het technologiebedrijf toe, want de vraag aan dit type talent groeit sterk. “Dagelijks hebben wij contact met jong talent, binnen en buiten Nedap, over het vak en de ontwikkelingen erin. Dat we nu ook een hackathon organiseren, past helemaal bij waar wij in geloven: technologie toegankelijk maken. Voor eindgebruikers, maar in dit geval ook voor talent,” aldus Ruben Wegman, CEO Nedap N.V.