Industry Wire

Geplaatst door DEPT

Studio Dumbar/DEPT® speelt met sport en muziek voor de 50e verjaardag van Utah Jazz

AMSTERDAM, 6 NOVEMBER 2023 – Om hun 50-jarig jubileum in stijl te vieren, heeft Utah Jazz een unieke, meeslepende ervaring voor alle fans van het basketbalteam onthuld. Utah Jazz werkt al langer samen met Studio Dumbar/DEPT® en ditmaal heeft de agency een high-energy designidentiteit gecreëerd die inspiratie put uit de dynamiek van basketbal en het ritme van jazzmuziek.

Dit ontwerp is doorontwikkeld op Utah Jazz’ identiteitsupdate van vorig jaar. Tijdens het ontwerpproces liet de Nederlandse ontwerpstudio zich inspireren door de rijke visuele geschiedenis van Utah Jazz: het team had toegang tot een uitgebreid archief met 50 jaar truien, lettertypes, logo’s en meer, waardoor de motion- en 3D-designers van Studio Dumbar/DEPT® een unieke kijk kreeg op de rijke visuele geschiedenis en het erfgoed van het basketbalteam en -merk.

Het design draait om de energie van beweging, met elementen zoals reactieve 2D-typografie, metallic 3D-patronen, op geluid reagerende motions en custom basketballen gemaakt van materialen van Utah Jazz.

Het designsysteem van het project is gebaseerd op vier belangrijke pijlers:

  • Ritmisch momentum: Kinetische typografie geïnspireerd door jazzmuziek, ontworpen met ritme en tempo in gedachten.

  • Fysieke juxtaposities: De fusie van contrasterende objecten en materialen in een 3D-ruimte om het verhaal van Utah Jazz over te brengen.

  • Plotselinge dimensionaliteit: De integratie van 2D in 3D-elementen voor extra impact op typografie en patronen.

  • Continuous Flow: Vloeiende patronen die het dynamische, speelse en expressieve merk Utah Jazz weerspiegelen.

“Samenwerken met Studio Dumbar/DEPT® was geweldig! Hun team heeft steeds weer onze verwachtingen overtroffen en het was echt inspirerend om ze aan het werk te zien”, aldus Tyler Andrews, art director, Utah Jazz.

“Je werkt niet elke dag samen met een merk dat zo’n rijke geschiedenis en zo’n hoge energie heeft. We waren super enthousiast toen we werden gevraagd om de verjaardag van Utah Jazz te helpen vieren en een ervaring te creëren waar fans wild van worden”, Liza Enebeis, creative director, Studio Dumbar/DEPT®.

De designidentiteit wordt gebruikt in de arena, hypereels van spelers, in-game cues van het publiek en digitale communicatie om fans een meeslepende ervaring te bieden. De samenwerking tussen Utah Jazz en Studio Dumbar/DEPT® begon in 2020, met de campagne voor de play-offs in 2022, gevolgd door een update van de visuele identiteit van het team.

– EINDE PERSBERICHT –

Over Studio Dumbar/DEPT®: Studio Dumbar/DEPT® is een internationale brandingagency gespecialiseerd in visuele identiteit, motion, codering en sound design. Studio Dumbar/DEPT® werkt internationaal voor klanten als Apple, Google, Spotify, Instagram en Adidas.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht