Geplaatst door Stichting Drupal

Succesvol Drupaljam:XL met 500 bezoekers grootste editie

Op 27 en 28 juni 2019 vond Drupaljam:XL plaats, hét evenement waar Drupal gebruikers samenkomen om te netwerken en kennis te delen. Brenno de Winter en Ron Simpson (The Avocado Show) waren onderdeel van het inspirerende programma op de Business Day op donderdag. ‘s Avonds vond de uitreiking plaats van de Splash Awards, de prijs voor de beste Drupal projecten, onder leiding van Hans Kazàn. De website van DHL Parcel werd winnaar van het jaar. Een dag later werden 30 Drupal gerelateerde presentaties gegeven op de Community Day. Met 500 bezoekers is Drupaljam:XL één van de grootste Drupal evenementen in Europa. De organisatie bracht hiermee een hommage aan het event dat ruim 10 jaar geleden begon met 40 deelnemers en pizza’s.

Drupaljam:XL is ontstaan vanuit een jam-sessie van gebruikers, ontwikkelaars en webbureaus met als verbindend thema Drupal. Drupal is het open source content management platform waar tienduizenden websites gebruik van maken. De vijftiende editie van Drupaljam werd opgeschaald naar twee dagen waarbij de nieuwe Business Day garant stond voor keynotes en inspiratie. Onder leiding van moderators Bert Boerland en Baris Wanschers, beide mede-oprichters van Stichting Drupal Nederland, werden keynotes over holocratie, privacy en online succesverhalen aan het publiek gepresenteerd.

Splash Awards
Op dezelfde dag werden ook de Splash Awards uitgereikt, de prijzen voor de beste Nederlandse Drupal projecten in 9 categorieën. Zo’n 150 bezoekers van bureaus en opdrachtgevers kwamen naar de uitreiking die door Hans Kazàn met elan werd gedaan, omlijst met magische intermezzo’s. Grote winnaar is het digitale bureau One Shoe die 3 awards ontving, waaronder die van Website van het Jaar voor DHL Parcel.

Lancering nieuwe Splash Awards
De Splash Awards startte in 2014 in Amsterdam en wordt sindsdien ook in andere landen georganiseerd. Er wordt ook een internationale Splash Awards georganiseerd, waar landen van over de hele wereld aan mee kunnen doen. De volgende internationale Splash Awards vindt plaats tijdens het grootste Drupal congres ter wereld DrupalCon, wat later dit jaar plaatsvindt in Amsterdam. Aan het einde van de avond onthulde Imre Gmelig Meijling, voorzitter van Stichting Drupal Nederland, het nieuwe beeldmerk van de Splash Awards. Begin juli zal dit merk wereldwijd de basis zijn voor alle toekomstige edities van de Splash Awards.

Community Day
Vrijdag was de Community Day en bevatte een vakinhoudelijk programma met vijf parallelle presentaties per uur over diverse onderwerpen. Niet alleen techniek kwam aan bod, er werd ook gesproken over de rol van vrouwen in de IT en digitale innovaties. Nieuw dit jaar waren de Code Sprints, waarin professionals direct mee ontwikkelen aan Drupal. Ook nieuw was de PubQuiz, die, zoals de naam aangeeft voor bezoekers een leuke afsluiting was om in teams de strijd aan te gaan op het gebied van Drupal-weetjes en feiten. De openingsvraag werd via een videoboodschap gesteld door Dries Buytaert, bedenker en projectleider van Drupal.

Met 500 bezoekers was Drupaljam:XL de grootste editie tot nu toe. Uniek aan Drupaljam:XL is dat het grotendeels georganiseerd wordt door vrijwilligers. Het onderscheid met andere evenementen is niet merkbaar en Drupaljam:XL werd door alle sprekers, sponsors en aanwezigen enorm gewaardeerd. Stichting Drupal Nederland bedankt de inzet van iedereen die Drupaljam:XL tot een succes hebben gemaakt en denkt alweer na over de volgende editie.
Imre Gmelig Meijling: “We zijn super trots dat we met Drupaljam:XL meer mensen hebben weten te bereiken. Het is erg belangrijk om niet alleen de open source gemeenschap, maar ook de verbinding leggen met de zakelijke kant en eindgebruikers. Dat is gelukt. Nieuwe ambities: volledig internaitonaal!”