Industry Wire

Geplaatst door Xerox

Technologie voor openbaar vervoer nog weinig benut in Amsterdam en Rotterdam

Breukelen, 23 maart 2016 – Uit onderzoek van Xerox blijkt dat slechts 27 procent van de inwoners van Rotterdam en Amsterdam gebruikmaakt van een smartphone of tablet om een reis te plannen. Binnen deze groep gebruikt 74 procent één tot twee reisplannerapps. Beide steden blijven ver achter op andere Europese steden zoals bijvoorbeeld Straatsburg (51%), Parijs (47%) en Londen (44%). Het onderzoek over de vervoerssector in Europa is uitgevoerd onder 1.200 reizigers in twaalf steden in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en België. De resultaten hiervan zijn verwerkt in het onderzoeksrapport: ‘Houd de stad in beweging’.

Wanneer wordt ingezoomd op het gebruik van devices voor transport blijkt dat 24 procent van de Rotterdammers en Amsterdammers een app gebruikt om updates te ontvangen over vertragingen. 21 procent pakt de smartphone of tablet erbij om inzicht te krijgen in verkeersomstandigheden en 19 procent geeft aan een app te gebruiken om de dienstregeling van het OV te raadplegen. Opvallend is dat 13 procent van de Rotterdammers aangeeft helemaal geen reisplannerapps te gebruiken en 12 procent van de Amsterdammers maar liefst drie tot tien apps gebruikt. Bovendien geeft 38 procent van de reizigers uit Amsterdam aan graag één app te hebben voor al hun reisbehoeftes. In Rotterdam ligt dit percentage op 22 procent.

Louis Frank, Vice President Business Development BPO bij Xerox: “Het is evident dat een gebruiksvriendelijk en toegankelijk OV-netwerk essentieel is voor de ontwikkeling van steden en voor een positieve beleving van de inwoners. Hoe groter en meer internationaal georiënteerd een stad is, hoe belangrijker dit wordt. Economische ontwikkeling en inwoners- en bezoekerstevredenheid gaan hand in hand met een goede bereikbaarheid. Via een slimme inzet van technologie, bijvoorbeeld door contactloos betalen en het plannen van een reis, kan het gemak voor de OV-consument aanzienlijk worden verbeterd. Ook kan technologie belangrijke informatie opleveren inzake gebruikersvoorkeuren en belastbaarheid. Dat Nederland op dit gebied nog achter loopt heeft waarschijnlijk te maken met de kleinere schaal van onze steden. Ook kunnen factoren als toerisme, de aard van vervoersbehoefte en opleidingsniveau een rol spelen.”

Onderzoeksrapport
In het volledige rapport – ‘Houd de stad in beweging: de European Urban Transport Survey’ staan alle bevindingen rondom reisvoorkeuren, reisgedrag en parkeergewoontes in heel Europa. Het rapport is beschikbaar via: https://www.xerox.nl/nl-nl/services/transportoplossingen/inzichten/traffic-survey-report

-xxx-

Over Xerox
Xerox helpt bij de verandering van de manier waarop wij werken. Met onze expertise in imaging, bedrijfsprocessen, analytics, automatisering en onze kennis van wat gebruikers willen, verbeteren wij de workflow en versterken wij productiviteit, efficiëntie en personalisering. Meer dan 140.000 Xerox-medewerkers, actief in 180 landen, werken aan betekenisvolle innovaties en bieden business process dienstverlening, printapparatuur, software en oplossingen die het verschil maken voor onze klanten en hun klanten. Op 29 januari heeft Xerox een splitsing aangekondigd. De organisatie wordt opgesplitst in twee onafhankelijke, beursgenoteerde ondernemingen, een business proces outsourcing bedrijf en een document technology bedrijf. Xerox verwacht de splitsing eind 2016 te voltooien. Vind meer informatie over Xerox Nederland op www.xerox.nl.

Xerox®, Xerox en Design® zijn handelsmerken van Xerox Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.

Alle genoemde handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke bedrijven.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht