Geplaatst door UGent

The Beacon opent de deuren

Op donderdag 27 september opende aan de Sint-Pietersvliet The Beacon, een gloednieuwe business- en innovatiehub met kantoren en diensten voor ontwikkelaars van Internet of Things (IoT)-oplossingen. In The Beacon komen technologische corporates, start-ups, scale-ups en toponderzoekers samen om sterke IoT-oplossingen te ontwikkelen voor industrie, logistiek en smart cities.

De vijf oprichters van The Beacon – Stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen, Universiteit Antwerpen, imec en Agoria – hebben het management toegewezen aan Co.Station.
In The Beacon worden alle spelers in de IoT-keten samengebracht: van kleine tot grote IoT-bedrijven en baanbrekende onderzoekers. Door relevante partners te laten samenwerken, ontstaan nieuwe opportuniteiten en oplossingen waar de bedrijven maar vooral ook de eindgebruikers beter van worden. Dat is ook de taak die voor het aangestelde management Co.Station is weggelegd. Co.Station werd onder meer gekozen vanwege hun ervaring met het opbouwen van ecosystemen voor bedrijven.

“The Beacon wordt geen klassieke kantoorhub maar een internationale benchmark van innovatie, waarin het onderzoek en de expertise van kennisinstellingen concrete toepassingen krijgen voor de stad van de toekomst”, legt burgemeester Bart De Wever uit. “Bedrijven in The Beacon kunnen niet alleen samenwerken en elkaar uitdagen, ze kunnen ook genieten van een uitgebreid diensten- en evenementenaanbod. Bovendien zetten we sterk in op internationale connecties en vertakkingen.”

“We zijn zeer vereerd dat de partners van The Beacon voor Co.Station hebben gekozen”, zegt Wouter Remaut, de CEO van Co.Station en Advisor van The Beacon. “Dankzij de ervaring van Co.Station in het opbouwen van een community en het connecteren van klassieke, al dan niet industriële bedrijven met technologische groeibedrijven, zijn we ervan overtuigd dat we samen met de oprichters van The Beacon een succesverhaal kunnen maken. Voor de uitvoering en de versnelde opstart hebben we gekozen om dit samen te doen met Wim De Waele, die door The Beacon bevestigd werd als general manager. Vanuit ons netwerk gaan we verder inzetten op open innovatie en het creëren van waarde en jobs in het IoT-ecosysteem dat rond The Beacon zal ontstaan.”

“In al onze projecten streven wij ernaar om ecosystemen uit te bouwen die de netwerkeconomie concretiseren in nieuwe projecten en producten”, licht general manager Wim De Waele verder toe. “Dit kunnen we enkel bereiken als we schaal en focus combineren, en die twee voorwaarden zijn aanwezig in The Beacon, en maken het mogelijk de internationale ambitie van het project waar te maken. Daarbij vertrekken we van een open partner-strategie, en ik kijk in die context uit naar de samenwerking met Co.Station.”

Gerealiseerd dankzij uniek partnership
Antwerpen wil een internationale referentie worden op het vlak van IoT. “Het innovatieve potentieel van IoT is immers enorm groot in stedelijke en industriële omgevingen”, aldus schepen voor economie Caroline Bastiaens. “De stad is ervan overtuigd dat de kruisbestuiving van grote technologieleveranciers, flexibele start-ups en scale-ups en toponderzoek het potentieel heeft om de stad, de klassieke industrie en de havenlogistiek duurzaam te innoveren. Dat zorgt ook voor een sterkere internationale positionering, nieuwe business en jobs. The Beacon is een grote stap om deze ambitie hard te maken.”

Dankzij een unieke samenwerking tussen stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen, Universiteit Antwerpen, onderzoek- en innovatiehub imec en technologiefederatie Agoria, wordt de uitbouw van een IoT-ecosysteem heel concreet:
– Zo brengen de Universiteit Antwerpen en imec meer dan 100 toponderzoekers naar het gebouw, met expertise in onder andere IoT, cloud computing, artificial intelligence en 5G. Ze
zullen er een brug slaan tussen smart city-onderzoek en toepassingen.
– Daar bovenop verankert Imec in The Beacon de werking van haar living en technology lab City of Things.
– Het Havenbedrijf Antwerpen reikt innovatieprojecten aan uit de Antwerpse haven, die aanknopingspunten hebben bij de logistieke bedrijven in The Beacon. Dankzij de
wisselwerking binnen het gecreëerde ecosysteem van The Beacon kan ook een Harbour of Things uitgebouwd worden. Het Havenbedrijf heeft beslist om haar recent uitgebouwd LORA
IOT netwerk, dat heel de haven dekt, open te stellen voor alle bedrijven en organisaties werkzaam vanuit The Beacon.
– Agoria zal het Innovatief Bedrijfsnetwerk ‘IoT Value Chain’ verankeren, een IoT bedrijvencluster voor smart cities en industrie 4.0, opgericht door de technologiefederatie en
ondersteund door het Agentschap Innoveren & Ondernemen. Het zal zo inhoudelijke ondersteuning bieden aan de gevestigde bedrijven en het brede netwerk van The Beacon,
door technologische en niet-technologische expertise aan te reiken.

Al 15 geselecteerde bedrijven
Al 15 bedrijven – een mix van start-ups, scale-ups en corporates – werden door een professionele jury geselecteerd om hun intrek te nemen in The Beacon: Accelleran, AKKA Belgium, Aloxy, ATOS Belgium, Citymesh, Data Minded, Dockflow, Engie Fabricom, NxtPort, Orange, Rombit, Seafar, Synctrace, The Retail Factory en Verhaert. Een aantal van hen heeft reeds zijn intrek genomen in het gebouw. De andere geselecteerden zullen dat in de komende weken doen. Momenteel loopt een nieuwe selectieronde. In functie daarvan zal een extra verdieping aan The Beacon toegevoegd worden.