Geplaatst door Tilburg University

Tilburg University trekt binnenkort in nieuw MindLabs gebouw

Eind januari werd het nieuwe MindLabs gebouw opgeleverd en sindsdien is de afbouw in volle gang. In de week van 27 maart neemt ook Tilburg University haar intrek in het gebouw dat gelegen is in het hart van de Spoorzone. Vier labs voor gedeeld gebruik op de begane grond komen in beheer van onze universiteit. Op de eerste verdieping hebben we de beschikking over kantoorruimte en drie collegezalen.

MindLabs is behalve een gebouw ook een vereniging, in 2019 opgericht door Fontys Hogescholen, ROC Tilburg, Tilburg University en Gemeente Tilburg. De vereniging heeft als doel om innovatie aan te jagen en te faciliteren op het gebied van kunstmatige intelligentie en interactieve technologie. Dit gebeurt onder meer door partijen aan elkaar te verbinden. Zo heeft MindLabs al een divers partnernetwerk opgebouwd, bestaande uit startups, gevestigde bedrijven, maatschappelijke instellingen, kennisinstellingen en overheden.

Labfaciliteiten

Behalve een Virtual & Mixed Reality Lab, huisvest het MindLabs gebouw straks een Serious Gaming & Learning Lab, een Robotics & Avatar Lab en een Natural Language Processing & Data Science Techniques Lab. Een deel van de apparatuur is nieuw en een deel verhuist mee uit het Deprezgebouw, waar MindLabs eerder gevestigd was.

De labs komen beschikbaar voor zowel onderzoek als onderwijs. Aanvragen zullen worden beoordeeld door labcoördinatoren: senior onderzoekers van het departement Cognitive Science and Artificial Intelligence van de Tilburg School of Humanities and Digital Sciences (TSHD) die de mogelijkheden van de aanwezige apparatuur goed kennen.

Voordelen van het nieuwe gebouw

“Het nieuwe gebouw biedt ruim plaats aan de MindLabs partners: niet alleen de kennisinstellingen en DPG Media nemen er hun intrek in, ook uitgeverij Zwijsen en andere aan MindLabs gelieerde bedrijven huren er kantoren. We ontmoeten elkaar dagelijks en dat maakt de uitwisseling van kennis en het profiteren van ieders inbreng heel vruchtbaar.”, aldus programmamanager MindLabs Mirjam Siesling. “Voor de universiteit is het nieuwe gebouw een prachtige vooruitgeschoven post in het hart van Tilburg, waarmee we laten zien dat we een actieve stadgenoot zijn en ons steentje bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de Spoorzone als innovatiedistrict. Ten opzichte van het Deprezgebouw krijgen vooral de labfaciliteiten veel meer ruimte en dat betekent nog meer gelegenheid voor onderzoekers en studenten om state-of-the-art onderzoeksprojecten uit te voeren.”

Tilburg School of Humanities and Digital Sciences nauw betrokken

De Tilburg School of Humanities and Digital Sciences (TSHD) is nauw betrokken bij MindLabs. Jolien Peeters, directeur van TSHD, over het belang van MindLabs: “Het ecosysteem MindLabs brengt ons in contact met maatschappelijk relevante partijen waarmee wij onderzoeksprojecten opzetten en vormgeven. Dit biedt voor ons interessante kansen in de samenwerking en daarmee kunnen we van betekenis zijn voor de maatschappij.”